Пантотеновата киселина има голямо значение за нормалното функциониране на организма. Тя се метаболизира до два коензима, които са основни в процеса на синтез на мастните киселини както и при тяхното разграждане. Витамин B5 участва и в разграждането на въглехидратите и протеините.

 

Освен основната си роля в енергийния метаболизъм на тялото, пантотеновата киселина участва в синтезата на холестерол, стероиди, хормони и метаболизирането на лекарствата.


 

Колко пантотенова киселина е необходима на тялото ни на ден? Дневните нужди на здрав възрастен се задоволяват с 5 mg от витамина. Витамин B5 се намира в много храни и дневната доза успяваме да си набавим чрез храната.

 

Дневният прием варира между 4 и 7 mg. Храните, които съдържат витамина са: пилешко, телешко месо, яйца, картофи, овес, домати, пълнозърнести продукти. Гъбите шийтаке са изключително богат източник на пантотенова киселина. Те съдържат витамина в количества от 10 до 20 пъти повече от колкото друг вид гъби.

 

Можем ли да се предозираме? Не са документирани случаи на предозиране. Като водоразтворим витамин излишните количества от пантотеновата киселина се изхвърлят от организма. За евентуално предозиране може да се говори при системно прекаляване с хранителни добавки, съдържащи витамина.

 

Недостиг на пантотенова киселина. Имайки предвид важната роля на витамина в катаболните (процеси на разграждане) процеси в тялото, недостигът му се свързва с липса са енергия за извършване на основните процеси в организма.

 

Симптоми, които са на лице при дефицит на вит. B5 са мускулни крампи, скованост, болки и изтръпване. Той е важен за синтеза на холестерол, производството на червените кръвни клетки.

 

Недостигът му се свързва и с раздразнителност, изтощение, нарушен сън, безпокойство. До изявена липса на пантотенова киселина се стига по-често при определени групи.

 

Рискови групи са бременни жени, пушачи, хора изложени на стрес, при злоупотреба с алкохол, и терапия с орални контрацептиви.2139