Комбинация от някои редки и други често срещани генни варианти при страдащи от хронични възпалителни болести на червата значително повишават риска от настъпване на усложнения заради тромбози, смятат изследователи от център “Сидърс-Синай”.

Кръвосъсирването е основен проблем, водещ до смърт, при пациенти с улцерозен колит, болест на Крон или наричаните още хронични възпалителни заболявания на червата. Генетичните комбинации, намерени от учените, двойно увеличават риска от образуването на потенциално фатални тромбози в 1 от 7 болни, споделя д-р Дермот МакГавърн, старши автор на публикацията, пред News Medical Life Sciences.

Няколко са факторите, който могат да доведат до появата на опасни тромби при болните от болест на Крон или улцерозен колит. Такива са хирургичните манипулации, манипулациите, извършени при хоспитализация, напредналата възраст, бременост и други. При тези заболявания, тромбозите се образуват от хроничните възпалителни процеси, увреждащи тъканите в храносмилателния тракт, както и от приемането на някои медикаменти. Досега не се знаеше много за влиянието на генетичните фактори в развитието на болестта и възникването на усложненията им.

В проучването са изследвани над 700 пациента. Методите, приложени при научната работа, включват генетично секвентиране и генотипиране. След обработването на материала с посочените методи учените търсят модели в генома, отговарящи за венозната и артериалната синтеза на тромби. В изследването взели участие и много учени от други институти, от Харвард, Кеймбридж и Масачузетс.

Комбинацията между редки, значими за тромбосинтезата гени и често срещани такива, нямащи особен принос, увеличава риска за пациентите, а също дава възможност на учените по-точно да предскажат образуването за съсиреци.

Резултатите от проучването може да променят подхода при лечението на пациенти с хронични възпалителни чревни болести. Изследването дава  причина да се правят по-персонализирани терапии на някои пациенти, включващи например антикоагуланти или изключващи други вещества.

Учените смятат, че резултатите може да помогнат и в борбата с Covid-19, особено при по-тежките случаи, при които също се наблюдават усложнения, причинени от патологично кръвосъсирване в съдовете на белите дробове.

Научният труд е публикуван в журнал Gastroenterology.