Биотинът е коензим и съединение от семейството на витамин В, познато още като витамин Н. Като хранителна добавка, биотинът често се използва при няколко състояния, от диабет до чупливи нокти. Каква е ролята му в организма?
 
Има много основателни причини хората да приемат биотин: за здрава кожа, нерви и храносмилателен тракт и при метаболитни нарушения. Биотинът носи и лечебен ефект, използва се при някои типове нервопатия, като периферна невропания, която се причинява от диабета.
 
Освен че спомага задравяването на увредени нокти, в комбинация с хром се превръща в медикамент против диабет. Биотинът понижава инсулиновата резистентност и облекчава симптомите и дискомфорта при диабет тип 2. Има и благотворно влиятие срещу депресия.
 
Извън тези случаи почти никой няма нужда от биотинови добавки – разнообразната храна съдържа съединението в достатъчни количества. Макар че в храната той е свързан с много белтъци и абсорбирането му е затруднено, биотиновият дефицит е изключително рядко явление.
 
Адекватният дневен прием на биотин от семейството е: 0-1 г – 5 микрограмаг; 1-5 г – 9 мкг; 5-8 г – 12 мкг; 9-13 г. – 20 мкг; за бременни жени – 30 мкг, за кърмачки – 35 мгк.
 
Пълнозърнестите храни, като пълнозърнестия бял хляб, яйца, млечни продукти, ядки, пилешко и сьомга са добри източници на биотин.
NEWS_MORE_BOX
 
Важно е да се отбележи, че биотинът може да взаимодейства с някои медикаменти за третиране на висок холестерол и че приемът на антибиотици или лекарства против акне изтощават запасите от биотин на организма. Дали обаче е необходим като добавка, оставете на лекаря си да прецени...