Остеопорозата е основна причина за редица болезнени и животозастрашаващи счупвания на костите. Заболяването, при което плътността и здравината на костта се влошават, засяга над 200 млн. души по целия свят, сочат данни на Международната фондация за остеопороза.

 

Остеопорозата е нарастващ проблем в световен мащаб, защото счупванията засягат всяка трета жена и всеки пети мъж на възраст над 50 години.


 

За да се повиши осведомеността за профилактиката и лечението ѝ, на 20 октомви се отбелязва Световният ден за борба с остеопорозата.

 

Тази година кампанията Международната фондация за остеопороза е под надслов „Това е остеопорозата“ и акцентира върху историите на реални хора, живеещи с остеопороза.

 

Напредването на възрастта, менопаузата и фамилната анамнеза са някои от рисковите фактори за развитие на болестта.

 

Фрактурите, причинени от остеопорозата, най-често засягат прешлените на гръбначния стълб, тазобедрената става и китката.

 

За тежестта, която заболяването оказва има общественото здраве, ясно говори и статистиката: остеопорозата е причина за повече дни болничен престой, отколкото рака на гърдите, инфаркта, диабета и други тежки заболявания.

 

Очаква се до 2050 г. честотата на фрактурите на тазобедрената става при мъжете да нарасне с 310% и с 240% при жените в сравнение с 1990 г.

 

Приблизително 60% от пострадалите от фрактура на тазобедрената става имат нужда от помощ година по-късно. 20% от тях имат нужда от медицински грижи в дългосрочен план.

 

При мъжете рискът от фрактура е 27% по-висок от риска от рак на простатата.

 

На всеки 3 секунди някой по света получава фрактура, а броят им годишно надминава 9 млн.

 

Само 1/3 от фрактурите на гръбначния стълб получават клинично лечение, а 80% от хората, които са имали поне една остеопоротична фрактура, не са лекувани за остеопороза.

 

Няма лечение за остеопорозата. Ето защо профилактиката е най-доброто лекарство. Един от най-добрите начини за предотвратяване на остеопорозата е приемът на адекватни количества калций и витамин D. Източниците на калций и витамин D включват:

 

  • Сирене и кисело мляко;
  • Бадеми и бадемово мляко;
  • Зелени листни зеленчуци;
  • Сьомга и сардини;
  • Цитрусови плодове, смокини, портокали, сини сливи.

 

Друг начин за предотвратяване на остеопорозата е да се ограничи приема на кофеин и натрий. Активният начин на живот, спортуването, редовните разходки имат съществено значение. От Световната здравна организация препоръчват поне 150 минути седмично аеробни физически упражнения с умерена интензивност на хората в напреднала възраст, за да поддържат костите си здрави.

Отказът от пушене и алкохол също помага да се намали загубата на костна плътност и намалява риска от счупвания на костите.