Приемането на добавки с омега-3 мастни киселини всеки ден може да намали риска от инфаркт. Това показват резултати от актуализиран мета-анализ, който включва няколко завършени мащабни проучвания. Анализът включва над 125 000 участници.

 

Според първия автор на изследването доктор на науките Ян Ху от Катедрата по хранене в Харвардската школа на Чан за обществено здраве в Бостън, Масачузетс, този мета-анализ предоставя най-актуалните доказателства относно ефектите от приема на добавки с омега-3 мастни киселини. Установява се, че благодарение на тях се намалява рискът от инфаркт с 8%, коронарна болест на сърцето, както и други сърдечносъдови заболявания. 


 

Според изследователите всяка година няколко милиона души в световен мащаб изпитват прояви на сърдечни заболявания. Въпреки че 8% понижение на риска от сърдечен удар е малко, приемът на омега-3 би намалил броя на хората, които страдат от заболяването. Приемът им обаче не влияе върху вероятността от получаване на инсулт.


Изследователите също забелязали, че съществува връзка между по-високите дози добавки от омега-3 и по-голямото понижаване на риска от сърдечни заболявания. Според тях приемането на над 840 мг дневно омега-3 киселини може да доведе до още по-значително понижаване на риска от сърдечносъдови заболявания. И все пак преди започване на приема на добавките е необходимо да се направи консултация със специалист за определяне на дневната доза и продължителността на приема.


Омега-3 мастни киселини са един от двата типа полиненаситени мастни киселини. Другият вид са омега-6. Мастните киселини играят жизненоважна роля за организма. Те участват в жизнените функции на клетъчните мембрани, но също спомагат за производството на енергия.


В изследванията учените се фокусират върху 3 вида омега-3 мастни киселини: алфа-линоленова киселина (ALA), докозахексаенова киселина (DHA) и ейкозапентаенова киселина (EPA). Тялото не може да произвежда ALA и трябва да набавя киселината от хранителни източници като соя, ленено масло и рапично масло. Въпреки че организмът произвежда DHA и EPA от ALA, количествата са малки и те трябва да се набавят допълнително. Рибата и рибеното масло са богати източници на DHA и EPA. Трите вида киселини могат да се набавят чрез хранителни добавки.