Нов клас вещества, характеризиращи се с бактерицидно действие срещу пан-резистентни микроорганизми и подхранващо имунната система действие, разработват учени от институт Wistar.

Антибиотичната резистентност е един от десетте глобални здравни проблеми според СЗО. До 2050 г. се очаква проблемът да нарасне толкова, че годишно от не повлияващи се бактериални инфекции ще загиват над 10 милиона хора.

Бактериите променят структурите, които се повлияват от антибиотиците. Мутациите обикновено създават толеранс към дадените химикали и настъпва резистентност, която може да се предаде и в следващото поколение.

Досега наличните антибиотици повлияват есенциални за бактерията реакции, като синтезата на белтъци и нуклеинови киселини, строеж на клетъчна мембрана и други метаболитни пътища.

В опита си, научният екип използва двоен подход за справяне с проблема. Те търсят начин за ефикасно елиминиране на патогена и едновременно подхранване на имунния отговор.

Така, атакувайки бактерията от две страни, се намалява риска от развитие на резистентност, споделя пред ScienceDaily проф. Фарох Дотиуала, автор на проучването.

Фокусът на екипа пада върху метаболитен път, изключително важен за бактериите, но не и за хората, което го прави подходящ за лекарствено повлияване.

Той е наречен Метил-Д-Еритрол фосфатен път или немевалонатен път и отговаря за синтезата на изопреноиди – вещества нужни за оцеляването на повечето патогенни бактерии.

Учените се насочват срещу IspH-ензим, есенциален за синтезата на изопреноиди. Той се среща в почти всички вредни бактерии, което би позволило на препарата, който го повлиява, да третира инфекции от широк спектър причинители.

За откриването на вещество, което блокира ензима се използва софтуер, анализиращи всички налични вещества, свързващи се с него.

По-късно изследвания доказват, че освен блокиране на ензима, IspH-инхибиторът усилва и имунния отговор срещу дадения бактериален агент. Проучването било направено с широк спектър грам-положителни и грам-отрицателни резистентни бактерии.

Разработеният препарат бива наречен двойно-действащ имуно-антибиотик (DAIA – Dual acting Immuno-Antibiotics).

Резултатите показали по-висока ефективност на новия препарат, в сравнение с традиционните пан-антибиотици и досега не са открити токсични за човека ефекти.

Учените смятат, че стратегията зад действието на DAIA-препаратите е шанс за борба с масовата бактериална резистентност, създавайки добра комбинация от бактерицидния ефект на веществото и подсиления имунен отговор.

Публикацията е направена в Nature.