Антибиотичната резистентност се счита за една от най-големите обществено-здравни заплахи на нашето съвремие. В световен мащаб нуждата от нови антибиотици, които да се справят с резистентни бактерии е голяма. В същото време от десетилетия няма открит нов антибиотик... Досега.

Изследователи от Международния университетски медицински колеж във Флорида „Хърбърт Верхайм“  са част от интернационален екип, който съобщава, че е открил нов широко-спектърен антибиотик, съдържащ арсен. Автори на труда, публикуван в изданието Nature, са Бари П. Роузън, Масафуми Йошинага, Венкадеш Саркарай Надар и други от отдела по клетъчна биология и фармакология, както и Сатору Ишикава и Масато Курамата от Института по агро-екологични науки в Япония.

Антибиотикът Arsinothricin или AST е природен продукт, получен от почвени бактерии и ефективен срещу много видове бактерии. Според учените, това е първият и единствен към момента арсен-съдържащ антибиотик. Въпреки това, неговата токсичност върху човешки клетки е тествана в тъканна култура и е установено, че не ги унищожава.

“Хората се ужасяват, когато чуят думата арсен, защото той е токсичен и може да бъде карциногенен, но употребата на арсен-съдържащи антимикробни и антиканцерозни препарати е добре утвърдена.“ споделя Бари Роузън. През 1908 г. Паул Ерлих печели Нобелова награда за откритието си на арсен-съдържащо лекарство срещу сифилис. Тези препарати все още се ползват при лечението на тропични болести, предотвратяването на инфекциозни заболявания в птицевъдството, и като химиотерапевтични средства при лечение на левкемия.

Според центъра за контрол и превенция на заболяванията в САЩ около два милиона души годишно развиват инфекции с резистентни бактерии, а броят на смъртните случаи надвишава 23 000. Световната здравна организация (СЗО) предупреждава, че нарастващ брой инфекции като пневмония, туберкулоза, гонорея и салмонелоза, стават все по-трудно податливи на лечение, тъй като антибиотиците, които се ползват за третирането им стават все по-малко ефективни.

Нeотдавна СЗО публикува глобален приоритетен списък с антибиотично-резистентните патогени, които представляват най-голяма заплаха за човешкото здраве.

„Започват да се изчерпват средствата ни за третиране на тези заболявания. Имаме нужда от нов ефикасен антибиотик, който да реши този проблем и показахме, че това ново арсен-съдържащо съединение може да бъде ефикасно.“ казва Йошинага пред западни медии, също сътрудник в публикацията.

Екипът изследователи тествал новия антибиотик и открил, че е изключително ефективен срещу някои от най-прословутите бактерии, които засягат общественото здраве като E.coli, която може да причини тежки интестинални инфекции; карбапенем-резистентен Enterobacter cloacae, който все по-често се оказва виновник за неонатални и реанимационни инфекции и беше включен от СЗО в приоритетния списък на резистентни патогени.

Новият аннтибиотик е показал ефективност и срещу Mycobacterium bovis, който причинява туберкулоза по говедата. Това дава възможност да се предположи, че може да бъде ефективен и за лечение на туберкулоза при хората. По-нататъшни изследвания ще са необходими, за да се определи ефективността и токсичността на антибиотика при хора и животни.

Екипът е в процес на патентоване на откритието и се надява да започне работа с фармацевтични компании за разработването на съединението в лекарство – дълъг и скъп процес, който може да продължи повече от десет години. Успехът не е гарантиран, но работата на учените е от изключително значение.

„Повече от 90% от потенциалните лекарства се провалят в клиничните експерименти, но ако не добавяме нови на опашката, няма да разберем кои работят.“ коментира Бари Роузън.