Неизвестен досега механизъм за развитие на колоректален рак разкриха белгийски учени от Гентския университет. Ракът на дебелото черво е един от най-разпространените сред населението в наши дни. Ключова роля за възникването му се оказва, че има инфилтрацията на чревната микрофлора в увредената чревна стена, вследствие на което се формира сериозен възпалителен процес.

Увреждането на чревната стена се получава заради повишената активност на протеина Zeb2, констатират изследователите.

Неговата молекула позволява на бактериите да проникват в епителната тъкан, което провокира възпалителни реакции. Това предизвиква анормална пролиферация на клетки, натрупване на мутации и в резултат образуване на злокочествена формация. Същевременно, учените откриват, че някои антибиотици с широк спектър на действие могат да предотвратят възникването на туморния процес в дебелото черво.

Изследователите са проследили анормалната експресия на Zeb2 в клетки на човешки колоректален рак. От резултатите на изследването те предполагат, че промяната на чревната микрофлора или определени имунни компоненти могат да дадат начало за създаването на нови ефикасни лечения срещу колоректалния рак.

Ракът на дебелото черво е злокачествен тумор, произхождащ от лигавицата му и развиващ се в повечето случаи към вътрешността му. Симптоматиката му зависи от мястото на възникване, като тя е свързана със стеснение, кървене и запушване.

У нас от рак на дебетото черво заболяват 4200 души, като 2400 губят живота си заради диагнозата. Заболеваемостта от рак на дебелото черва у нас е 10% по-високо от средноевропейската. Същото важи и за преживяемостта, която е 11% по ниска. Проблемът идва оттам, че половината от случаите на рак на дебелото черво у нас се откриват в напреднал стадий – трети и четвърти, и едва 11% в първи.

Съвременните препоръки за скрининг за рак на дебелото черво са прегледите да започват с навършване на 45-годишна възраст, заради сериозното подмладяване на заболяването.

Според американски експерти рискът от рак на дебелото черво сред родените през 80-те и 90-те години на миналия век е 4-пъти по-висок в сравнение с родените през 40-те и 50-те години.

В рисковата група от рак на дебелото черво са хората с фамилна анамнеза за такъв, както и при наличие на възпалителни чревни заболявания при тях.

Скринингът се състои от колонскопия, ДНК текст, скенер и кръвни изследвания.

Откритието е представено в сп. Nature Cancer.