В последните няколко години темата за дефицит на витамин В12 стана много актуална и обсъждана, особено що се касае за вегетариански и вегански начин на хранене. Витамин В12 е водоразтворим витамин, който съдържа кобалт в структурата си. Той се среща под няколко форми. Метилкобаламин и 5-дезоксиаденозилкобаламин са формите на витамина, които могат да се метаболизират от организма ни.

 

Витамин В12 се намира в свързана форма в храните. Той се освобождава под действието на солната киселина и стомашната протеаза. Синтетичният витамин В12, който се добавя в обогатените храни и хранителните добавки е във форма, готова за усвояване и не се нуждае от реакция за освобождаване. Веднъж получена, свободната форма на витамина се комбинира с вътрешен фактор, който е гликопротеин, секретиран от париеталните клетки на стомаха. Полученият комплекс се абсорбира през червата. Усвояемостта на витамин В12 е около 50%. 


 

Недостигът на витамин В12 може да се дължи на няколко причини. Една от тях е стомашно-чревни заболявания или операция на стомаха или червата, тъй като те нарушават нормалната им дейност, които са от ключово значение за освобождаване и абсорбиране на витамина. Друга група хора, които са в риск от недостиг на витамин В12 са възрастните хора. Причината отново е нарушената функция на стомаха и червата. Вегатарианците и веганите, които се хранят небалансирано също са рискова група за поява на дефицит на витамин В12. При такъв режим на хранене трябва да се съобрази диетата, в която да се включат естествени източници на витамина или да се прибегне до прием на хранителни добавки.

 

Недостигът на витамин В12 би могъл да доведе до тежки анемии, умаломощение, умора, липса на сила, загуба на апетит, констипация, неврологични прояви като изтръпване на краката и ръцете и скованост.

 

Храните, които са богат източник на витамин В12 са предимно от животински произход. Такива са: черен дроб, скумрия, сардини, миди, червено месо, сьомга, обогатени с витамина соя и зърнени закуски, кисело и прясно мляко и сирена.