Предозирането на витамин А не е рядко срещано поради факта, че витаминът е мастноразтворим и кумулира в организма. По тази причина трябва да се внимава с приема му особено под формата на хранителна добавка. Трябва да приемате доза, която е подходяща за възрастта и пола.

 

Препоръчителната дневна доза за витамин А е 900 микрограма за мъже и 700 микрограма за жени. Неколкократен завишен прием на витамина неминуемо ще доведе до токсичност.



Храни, източници на витамин А. Най-добрият вариант е да си набавяте витамин А чрез храната. Витаминът се среща както в животински, така и в растителни храни. Най-богатите източници на витамин А са животински продукти като говежди и пилешки черен дроб и пълномаслени млечни продукти.

 

Някои от обезмаслените млечни продукти, маргарини и зърнени закуски са обогатени с витамина. Другата част от витамин А, който консумирате идва от храни, богати на бета-каротен и други каротеноиди, които се превръщат във витамин А. Обикновено, тъмнозелените, оранжевите и жълтите зеленчуци са добри източници на бета-каротен и следователно на витамин А.

 

Какво се случва, ако приемате твърде много витамин А? Този витамин проявява висока токсичност. А симптомите на токсичност се появяват само след 3 до 4 пъти прием на витамина в по-големи от дневните дози. Рядко се развива токсичност от хранителни източници на витамина. Поради високото съдържание на витамин А в черния дроб, той не бива да се консумира в големи количества по време на бременност и от малки деца.

 

Предозирането с хранителни добавки може да предизвика сериозни заболявания, дори смърт. Предозирането на витамин А е изключително опасно и може да доведе до сериозни увреждания на плода, дори спонтанен аборт. Някои от симптомите на предозиране с витамин А са умора, липса на апетит, замъглено зрение, косопад, кожни проблеми и др.

 

Дефицит на витамин А. Витаминът е от изключително значение за нормалното зрение. Дефицитът му в организма води до проблеми със зрението – кокоша слепота, трудно фокусиране и адаптиране от светло в тъмно и обратно. Дефицитът на витамин А води до спад на имунната защита, а при деца води до изоставане в растежа. Недостигът на витамина се свързва и с кожни проблеми – суха, лющеща се и загрубяла кожа.