В средата на 90-те години на ХХ век в много страни от Европа и особено в САЩ се наблюдава бум на допълнителния прием на витамини и хранителни добавки. Под влияние на рекламата се приемат витамини и минерали в количества, превишаващи 10 и дори 100 пъти препоръчителната доза. По този начин хората са разчитали, че ще намалят риска от простуда, затлъстяване, сърдечносъдови и кожни заболявания, пародонтит и дори рак.

 

Много витаминни комплекси и хранителни добавки, съдържащи полезни микроелементи, първоначално са се разработвали за противодействие на определени заболявания.


 

Според медицинския наблюдател Джейн Броуди и проф. Стемпфър от Медицинското училище към университета “Харвард” препоръките за завишеното приемане на витамини се основават на нищожно малки доказателства за тяхната полза.

 

Освен това препоръчителната максимална дневна доза витамини, които трябва да приемат децата и възрастните, зависи от много фактори, които пациентите невинаги вземат под внимание: възраст, пол, общо здравословно състояние. Част от витамините и микроелементите са способни да взаимодействат един с друг  в организма и това невинаги е от полза за него.

 

Например всекидневната доза бета-каротин не е определена (тъй като той е включен в дозировката на витамин А). Но при висока доза той е способен да предизвика пожълтяване на кожата. Някои специалисти дори смятат, че той е в състояние да провокира появата на редица ракови заболявания. Анализът на 8 клинични изследвания, извършен от британски учени, показва, че смъртността на пациентите, които са използвали добавки, съдържащи бета-каротин, превишава нивото на общата смъртност при стандартната терапия.

 

Витамин С се препоръчва в доза 60 мг дневно. Има изследвания, които показват, че при превишаване на този праг той взаимодейства с някои лекарства срещу рака и пречи в диагностиката на редица заболявания. Налице са обаче и много данни, че по-високи в пъти дози се отразяват благоприятно на здравето при някои пациенти.

 

Витамин Е е с препоръчителна дневна доза 8 мг за жените и 10 мг за мъжете. Високите дози предизвикват кръвотечение – най-вече при хората, приемащи препарати за “разреждане” на кръвта.

 

Превишаването на дозата от витамин В6 (1,6 мг за жените и 2 мг за мъжете) провокира увреждане на нервната система.
Предмет на много спорове е и взаимната връзка между хомоцистеина и витамин В. Известно е, че високото ниво на общия хомоцистеин в плазмата е рисков фактор за заболявания и на коронарните артерии, и на периферните кръвоносни съдове. Много специалисти смятат, че приемането на фолиева киселина може да премахне този риск. Но резултатите от няколко изследвания показват, че назначаването на фолиева киселина не намалява нивото на съдовите заболявания. В същото време редица други проучвания потвърждават, че увеличената употреба на фолиева киселина способства за намаляването на риска от развитието на инсулти.

 

Специална комисия за изучаването на този въпрос в САЩ през 2003 г. заяви, че използването на витамини А, В, Е, фолиева киселина и антиоксидантни комбинации не намалява риска от развитието на сърдечносъдови заболявания и подчерта, че назначаването на бета-каротина дори може да увеличи риска от развитието на рак на белите дробове при пушачите.

 

Голямо изследване за назначаването на витамин D3 (на 2686 пациенти на възраст от 65 до 85 години за период от 5 години) показва, че този витамин способства за намаляване на риска от счупвания. Освен това при пациентите не са били наблюдавани никакви нежелателни странични ефекти.

 

Провокативни резултати са получени от едногодишното изследване на 158 пациенти, които са приемали мултивитамини. При хората на възраст под 65 години е бил забелязан намален риск от развитието на инфекциозни заболявания, като при пациентите, страдащи от диабет, този показател е бил още по-нисък.

 

Калцият в количество повече от 1 г дневно е в състояние да предизвика констипация и дисфункция на бъбреците.

 

Желязото в доза, по-голяма от 15 мг за жените и 10 мг за мъжете на ден, повишава риска от сърдечносъдови заболявания.

 

Цинкът над 12 мг за жените и 10 мг за мъжете води до раздразнение в червата и отслабване на имунната система.

 

Всички тези данни говорят за необходимостта от провеждане на още клинични изследвания, за да бъде даден окончателен отговор на въпроса трябва ли и евентуално кога да се приема допълнително (извън храната) количество витамини. Затова най-доброто решение към момента е, независимо че витаминните добавки се продават свободно на пазара, тяхното приемане да се консултира с лекар.