Почти целият натрий, който консумираме чрез диетата се усвоява от тялото. В последните 20 години изследователите направиха връзка между повишените нива на натрий и повишеното кръвно налягане. Поради тази причина всеобщо е мнението, че натрият е вреден за организма. Действително, високите нива на натрий в тялото имат негативен ефект върху нормалните му функции, въпреки това той е макроелемент с жизненоважни функции и тялото ни не може без него.

 

Функции на натрия. Този макроелемент има множество функции в тялото ни. Той поддържа водно-електролитния баланс, киселинно-алкалното равновесие, а също участва в поддържане на нормалните нива на кръвното налягане. Натрият участва и в предаването на нервни сигнали между невроните, а също и в съкращаването и отпускането на мускулите.


 

От колко натрий се нуждае тялото ни? Въпреки че прекалено високите нива на натрий са вредни, тялото ни не бива да се лишава от натрий. Дневните нужди от минерала при здрав възрастен на възраст между 19 и 50 години се покриват от 1,5 г натрий. Това се равнява само на половин чаена лъжичка готварска сол.

 

Дневната нужда при хора над 50 години пада на 1,3 г. Чрез диетата си, повечето хора в САЩ и Европа значително превишават нужните количества натрий. Здравните организации по света призовават за ограничаване на натрия в диетата до максимум 2,3 г дневно при здравите хора. При афро-американци, които са предразположени към хипертония максималният поет натрий на ден не бива да надвишава 1,5 г на ден.

 

Храни, източници на натрий. Минералът натрий се среща като естествена съставка в много храни. Ултра обработените храни съдържат много големи количества добавен натрий. Това е основната причина, поради която консумацията му в последните години се е увеличила многократно. В буркан кисели краставички например се съдържа между 1,7 и 2 г натрий, в парче шунка (около 200 г) се съдържа до 1,2 г натрий, чаша доматен сок съдържа около 700 мг, супа в консерва съдържа между 400 и 600 мг. Хранейки се с преработени и консервирани храни количеството на приетия натрий драстично се увеличава.

 

Библиография:

The science of Nutrition by Janice Thompson, Melinda Manore, Linda Vaughan