Хората с наднормено тегло имат по-голям риск за развитие на сънна апнея. Това показват проучвания на американски изследователи. Причината е, че излишните килограми пречат на нормалното функциониране на дихателните пътища. 
 
Тютюнопушенето, употребата на алкохол и хипнотици, също са важни рискови фактори за появата на болестта. Освен тях имат значение още фамилната обремененост, хормонални промени, анатомични аномалии в орофациалната област. 
 
Синдромът на обструктивна сънна апнея (ОСАС) е едно от основните заболявания на съня. При него се наблюдават повтарящи се и продължаващи повече от 10 секунди прекъсвания (апнеи) или намалявания (хипопнеи) на дихателния поток. Появява се най-често при хора на средна възраст 45-50 години. 
 
Трайна артериална и белодробна хипертензия, нарушения на сърдечния ритъм и сърдечна недостатъчност, са едни от големите усложнения, предизвикани от обструктивната сънна апнея. Най-сериозното е смърт по време на сън. Също така болните са по-застрашени от нарушения на мозъчното кръвообращение и инфаркт на миокарда.
 
 
Ако искаме да имаме по-добър сън, трябва да спазваме няколко простички правила:
 
1. Да имаме точен час на заспиване и събуждане;
 
2. Да спим не повече от 30-45 минути през деня;
 
3. Да избягваме приема на алкохол 4 часа преди сън;
 
4. Да не прием кафе и напитки с кофеин 6 часа преди сън;
 
5. Да не консумираме люти или сладки храни 4 часа преди сън; 
 
6. Да спортуваме по-често;
 
7. Да си подсигурим комфорт чрез удобно спално бельо;
 
NEWS_MORE_BOX
 
8. Да проветряваме стаята и поддържаме подходяща температура;
 
9. Да избягваме силни шумове и дразнеща светлина преди лягане.
 
17 март е Световен ден на съня. Неговото честване започва през 2002 г., по инициатива на Световната асоциация за профилактика на съня, на Световния фонд за психично здраве и на Световната здравна организация. 
 
На жените им трябва около половин час повече сън от мъжете. Причината е, че натоварват своя ум през деня. При новородените и малките деца до 3-годишна възраст са нужни 16 часа сън, докато при възрастните над 55 години само 6 часа са напълно достатъчни.