Селенът е микроелемент, който се намира в почвата, а от там той попада в растенията, от където ние можем да си го набавим. Като микроелемент, ние имаме минимални нужди от селен, но той е изключително важен за правилното функциониране на тялото.

 

В последните няколко седмици седмици селенът, заедно с други микроелементи придобиха голяма популярност като средство за предпазване от новия коронавирус. По тази причина хранителните добавки, съдържащи селен, се изчерпаха изключително бързо.


 

Селенът, както и всички останали микроелементи, са важни за изграждане на здрав имунитет, а и за цялостното функциониране на тялото. Най-добре е да си набавяме необходимите количества селен от храната. Той е изключително добре усвоим минерал. Абсорбира се през тънките черва, като абсорбцията достига между 50 и 90% от приетия с храната селен.

 

Функции на селена. В тялото ни микроелементът се намира свързан с аминокиселини. Селенометионин е аминокиселината, под чиято форма селенът се съхранява в тялото. Селеноцистеинът е активната форма на микроелемента. Селенът е необходим на тялото за продукцията на щитовидните хормони. По този начин селенът участва в регулирането на метаболизма. Той е силно активен антиоксидант, който предпазва тялото от оксидативния стрес. Микроелементът е важен и за сърдечното здраве.

 

Селен и имунитет. Редица изследвания потвърждават, че селенът засилва защитните сили на организма срещу вируси и други патогенни микроорганизми. Лабораторните тестове показват съществени промени в количествения и качествен състав на имунните клетки при адекватни нива на селен в тялото.

 

Научни изследвания показват, че селенът е важен за профилактиране на заболявания като хепатит, херпес и дори инфекции от един от най-смъртоносните вируси - този на Ебола. За това ежедневният прием на микроелемента е важен. Най-добрият вариант е да набавяме нужният ни селен посредством ежедневната си диета. Редки са случаите, в които това е невъзможно и се налага допълнителен прием на хранителни добавки. За това не бързайте да посягате към добавките, а обърнете внимание на храните, с които се храните.

 

Храни, богати на селен. Добър източник на селен са: пшеница, ориз, слънчогледови семки, броколи, зеле, спанак, стриди, риба, черен дроб, ядки, свинско месо и т.н. Редовното и разнообразно хранене е в състояние да ни осигури нужните количества от селен без да е необходим допълнителен прием чрез хранителни добавки.