Селенът е микроелемет, който си набавяме чрез храната. Той се намира в различни количества в почвата и оттам постъпва в храната, която консумираме. Дори и да имаме минимални нужди от микроелементите, те са толкова важни за здравето ни, колкото и макроелементите и витамините.

Селенът се усвоява в големи количества от храната, която консумираме – между 50 и 90%.

 


Функции на селена. Ролята на селена като важен нутриент е открита в средата на миналия век. През 1979 г. китайски учени установяват връзка между сърдечно заболяване, наречено болест на Кешан и дефицита на селен. Това заболяване се наблюдавало твърде често при деца в провинцията Кешан в Китай, където почвата е бедна на селен. Учените установяват, че като превенция на болестта на Кешан може да се прилага селен. Той притежава силни антиоксидантни свойства. Освен това селенът има важно значение за синтезата на тироксин. Той взема участие и в метаболизма и поддържането на телесната температура. Селенът е важен и за осъществяване на имунната защита.

 

От колко селен имаме нужда? Количеството на селена в храната е променлива величина. Селен се съдържа както в растителните така и в животинските храни, но в различни количества. Това зависи от съдържанието на микроелемента в почвата. Дневната нужда от селен и при двата пола е около 55 микрограма.

 

Какво се случва при дефицит на селен? Дефицитът на микроелемента се свързва със сърдечното заболяване болест на Кешан. Недостатъчните количества на селена отслабват имунната система. А също така дефицитът може да доведе до проблеми със ставите и болки в мускулите.

 

Предозиране със селен. Това може да се постигне единствено при прием на хранителни добавки и в никакъв случай само чрез диетата. Симптомите на предозиране със селен включват отслабване структурата на косата и ноктите. В резултат на това те стават чупливи. Други симптоми са обриви по кожата, сърбеж, гадене, повръщане, увреждане на черния дроб.

 

Храни, източници на селен. Животинските храни като цяло са по-богат източник на микроелемента. Такива храни са черен дроб, бъбреци, а също свинско месо, морски дарове и риба. От растителните храни, богати на селен са: ядките, слънчогледовите семки, пшеница, ориз, овес и др.