До неотдавна се смяташе, че микроелементът бор е маловажен за човека. Изследвания от преди 5-6 години разкриха, че борът има много важна роля в транспорта на вещества през клетъчните мембрани.

 

Какви са функциите на микроелемента бор? Той взема участие в синтезата на мъжките и женските полови хормони, необходими за здравината на костите. По тази причина борът е изключително важен при жените по време на менопауза. Благодарение на него в организма се преобразува и работи витамин D, който е изключително важен за усвояването на калция. Борът участва в изграждането на клетъчната мембрана и костната тъкан и е изключително важен за много ензимни реакции. Борът оказва влияние върху растежа на организма, което го прави важен и за подрастващите.


 

Какво се случва при недостиг на бор? В различните възрастови групи дефицитът на бор се изразява по различен начин. При подрастващите се наблюдава силно забавяне на растежа и половото съзряване. При жените в менопауза се наблюдават хормонален дисбаланс, нарушения в костната система и повишен риск от остеопороза. Освен това липсата на бор в тялото може да е причина за понижен имунитет, забавени реакции, нарушена концентрация, сънливост. Има данни, че дефицитът на бор крие рискове от отключване на диабет тип 2, а също нарушение в обмяната на веществата (мазнини, белтъци и минерали).

 

Предозиране с бор. Какво се случва? Ако приемаме бор единствено чрез храната практически е невъзможно да достигнем състояние на излишък на бор. Това се случва при неправилен прием на хранителни добавки, съдържащи витамини и минерали. Симптомите при предозиране на микроелемента бор са: загуба на апетит, гадене, повръщане, диария, кожен обрив с упорито лющене, вид псориазис и много често ментално объркване. Може да се наблюдава и главоболие и бъбречни увреждания.

 

Храни, богати на бор. Набавянето на бор е най-добре да става чрез разнообразното меню. Най-големи количества бор има в крушите, след това са соята, бадемите, скариди, стафиди, фурми и сливи. А също така плодове като ябълки, портокали, червено грозде и киви. Богати източници на бор са и леща, лук, домати, маслини и нахут. Злоупотребата с водка, ликьор и други концентрати води до загуба на бор от организма.
 

Библиография

The Science of Nutrition Second Edition by Janice L.Thompson,Ph.D.,FACSM University of Bristol University of New Mexico
Melinda M.Manore,Ph.D.,RD,CSSD,FACSM Oregon State University
Linda A.Vaughan,Ph.D.,RD Arizona State University