Мигрената засяга 18 - 20% от жените и около 6% от мъжете. Проявява се на пристъпи с продължителност от четири часа до 3 дни. Характерни са едностранна локализация, пулсиращ характер, умерена до тежка по интензивност болка. Често тя е достатъчно мъчителна, за да попречи на изпълняването на ежедневните дейности.

 


Пристъп на силна пулсираща болка обикновено се появява в едната половина на главата, а епицентър на болезнените усещания са слепоочията, челото и очите. Може да бъде придружена от гадене, повръщане, чувствителност към светлина и шум или проблеми със зрението.


 


Смята се, че появата на мигренозни пристъпи можe да бъдe провокирана от определени храни и напитки, хормонални промени, промяна във времето или смяна на климата, физически натоварвания, някои медикаменти.

 


Конкретната причина за появата на мигрена все още не е напълно ясна, но се счита, че проблемът е свързан с нервната система. Според някои учени мигрената може да е свързана с генни мутации, които засягат определени области на мозъка.

 


Статистиката показва, че в 60% от случаите се открива наследственост на заболяването.

 


Мигрената се среща и при хора, които страдат от епилепсия, депресия, астма, тревожност, инсулт и други неврологични и наследствени заболявания.

 


Ключът към овладяването на мигренозните пристъпи е контролът на факторите, които ги провокират.

 


Ето няколко препоръки, чрез които е възможно да се намали вероятността от проявата на пристъп...


1. Липса на сън или неправилен режим на хранене


Важно е за хората, склонни към мигрена, да имат правилен модел на хранене и сън. Ниската кръвна захар от пропускане на хранения може да предизвика мигрена, предупреждават специалисти. Разбира се, консумацията на твърде много захар също не е препоръчителна.

 


Лекарите препоръчват редовно пиене на вода през целия ден, за да се избегне обезводняване. Най-малко 2 л на ден, а в топло време и повече.

 


Осигуряването на пълноценен сън също е от значение. Той следва да е с продължителност 6-8 часа на нощ.

 

 

NEWS_MORE_BOX


2. Храна


Страдащите от мигрена често съобщават за поява на симптоми след консумацията на определени храни, включително шоколад, сирене, колбаси, цитрусови плодове, лук, ядки, риба, пържени мазни храни, черен дроб, месни екстракти, консервирани храни.

 


Напитки като чай, кафе, какао, червено вино, сок от южни плодове също могат да провокират мигренозно главоболие.

 


В храните и напитките се съдържат химични вещества, например в някои сортове сирене има тирамин и хистамин, които влияят на кръвоносните съдове и могат да предизвикат мигренозен пристъп при хора с чувствителни кръвоносни съдове.

 


Тираминът се образува по естествен път в някои продукти при разпада на белтъчините с течение на времето. Колкото по-траен, престоял, е продуктът, толкова по-високо е  съдържанието на тирамин в него.   


3. Стрес


Смята се, че емоционалният стрес отключва проявите на мигрена. Въпреки че е невъзможно напълно да избегнем напрежението, упражненията за релаксация могат да помогнат, казват специалисти. Вдишайте бавно като изпълните капацитета на белите си дробове, след това бавно издишайте.

 

 

Изолирането на тихо и спокойно място, или слушането на любима музика също са от полза.


4. Хормонални промени


Рискът от развитие на пристъпи при жените нараства няколко дни преди или по време на менструалния цикъл, когато нивата на естроген падат. Някои жени могат да се възползват от противовъзпалителните лекарства, преди главоболието да започне. Друг вариант е хапчета за хормонален контрол на раждаемостта, които трябва да бъдат определени от лекарско лице.


5. Кофеинът - помощ или пречка?

 

Когато се комбинира с някои обезболяващи лекарства, кофеинът може да доведе до облекчение на болката.

 


За повечето от страдащите от мигрена не е проблем консумацията на чаша кафе или максимум две на ден.

 


Прекалената консумация на кофеин обаче може да има обратен ефект и да доведе до главоболие.


6. Проследяване


Разберете какво предизвиква мигрената от воденето на личен дневник. Всеки път, когато страдате от мигренозен пристъп, си водете бележки за предупредителни знаци, какво може да отключи мигрената, тежест на симптомите. По този начин може да избегнете бъдещи главоболия.