Магнезият е макроелемент. В тялото ни се съдържат около 25 г от минерала. Приблизително 50-60% от магнезия в тялото ни се намира в костите. Останалата част е разпределена в меките тъкани. Приблизително 50% от магнезия в храната, която консумираме се усвоява от тялото. С увеличаване консумацията на магнезий, усвояването се увеличава. Витамин Д е фактор, който също благоприятства резорбцията на магнезий в тънките черва.

 

Какви са функциите на магнезия в тялото? Магнезият е един от елементите, който изгражда структурата на костите. Той участва и в поддържането на калциевия баланс. Магнезият е кофактор в повече от 300 ензимни системи. Той участва в синтезата на молекулата на Аденозин трифосфат (молекулите, които осигуряват енергията на клетките), а също и в синтезата на ДНК и протеините.


 

Допълнителният прием на магнезий е показан за увеличаване на инсулиновата чувствителност. Той осигурява нормалната дейност на витамин Д и е от голямо значение за извършване мускулните съкращения и съсирването на кръвта.

 

От колко магнезий се нуждае тялото ни? Магнезият е минерал, който е част от състава на много храни. При една разнообразна и балансирана диета човек може да си набавя необходимите дози магнезий. Нуждите от магнезий се променят с възрастта и при различни физически натоварвания. Наблюдават се и полови различия в нуждите от магнезий.

 

За мъже на възраст между 19 и 30 години дневните нужди от магнезий са около 400 мг. Нуждите от магнезий след 30-годишна възраст се повишават на 420 – 450 мг дневно. При жени на възраст между 19 и 30 години дневните нужди се покриват от 310 мг магнезий. При жените след 30 години дневният прием трябва да се увеличи до 320 – 330 мг магнезий.

 

Храни, източници на магнезий. Зеленолистните зеленчуци са богат източник на магнезий такива са: спанак, лапад, коприва и т.н. Пълнозърнестите храни също са източник на минерала. Други храни, които съдържат магнезий са морските дарове, бобовите култури и млечните продукти. Рафинираните и обработените храни са бедни на магнезий (такива са бялата захар и всички нейни продукти, колбаси, пушени меса, чипсове и т.н.).

 

Магнезий се съдържа и в питейната вода. Съдържанието му обаче варира значително. Колкото „по-твърда“ е водата, толкова по-богата е тя на магнезий.