През лятото не бива да говорим за витамин Д! Разполагаме с достатъчно слънчеви лъчи, за да може организмът ни да го синтезира. Излагането на слънце само за 30 минути ни е осигурило необходимият минимум от него, който ни зарежда със здраве, добър имуминет и настроение. През лятото, поне на почивката си позволяваме и прясна морска храна, която допълнително ни зарежда с него и други полезни минерали. Но...


Но, уви, лятото вече не е достатъчният фактор, който да ни гарантира получаването на дневните потребности от витамина. Често горещините ни спират да излизаме или това е в прохладните часове вечер, през деня навън стоим на сянка, ползваме козметика със защитен фактор... Начинът ни на живот налага да бъдем нащрек за някои оплаквания независимо, дори че сме в сезона на слънчевия витамин Д.


Витамин Д е прохормон, който се синтезира, освен от кожата при контакт с ултравиолетовите лъчи, и от панкреаса и черния дроб. Неговият недостатък засяга 36 други органа в тялото ни. Най-голямо е значението му за здравето на костите и мускулите, както и за имунитета и превенцията на рак1.


 

Какви симптоми може да са свързани с дефицит на витамин Д?

  • Като витамин, който подпомага абсорбцията на калция и участва в укрепването на костите, дефицитът му се отразява на състоянието на костната плътност и ставите. Препоръчително е при болки в ставите и костите да се проведе консултация с лекар и се измерят нивата на витамина в кръвта. В дългосрочен план, разрешаването на проблема може да предпази от остеопороза и свързания с нея риск от фрактури
  • Болката в мускулите зависи от натоварването и физическата активност. Естествено, при инцидентно натоварване е нормално да се усеща дискомфорт, но когато се изпитва болка извън това, е много вероятно оплакванията да се дължат на витамин Д, както и показва изследване, в което при 71% от пациенти, изпитващи хронична болка2 се установява такъв.
  • Честото боледуване, склонността към простуда и други обичайни и по-сериозни инфекции3 и заболявания, означава, че имунитетът е накърнен. Това може да се дължи на дефицит на витамин Д. Бавното възстановяване също е част от този проблем. Ако забелязвате, че раничките ви заздравяват прекалено бавно, то може да не е само заради неправилната им обработка, среща с вода, висока кръвна захар, но и заради липсата на достатъчно съпротивителни сили в организма да се борят с инфекцията и да се справят с възпалителния процес.
  • Възможно е при анемия или дори неадекватно количество на червените кръвни клетки също да има дефицит на витамин Д. В този смисъл добре е да се обръща внимание на всяко необяснимо чувство на на умора и слабост
  • Витамин Д има връзка с управлението на настроението ни – в части на мозъка се намират негови рецептори, които отговарят за регулирането му. Това обяснява склонността към емоционални разстройства, като депресия4, при наличие на негов дефицит.
  • Знаем, че стресът влияе и на външния вид на косата, но косопадът също може да е свързан с дефицит на слънчевия витамин. Неговите нива се свързват със състояние като алопеция ареата, което представлява автоимунен процес. При него се наблюдават загуба на коса на определени участъци на скалпа.


Как да избегнем проблема?

Особено през слъчевото полугодие си създадете дневен график, когато да излизате и оставате кожата за 20-30 минути на директна несилна слънчева светлина. През лятото това може да е във времето до 10 часа.


Включете продуктите, богати на витамин Д, в менюто си постоянно, а не само от време на време. Такива храни са: риба, морски дарове, гъби, яйца, мляко и млечни продукти, овесени ядки и др.


В случай, че предпочитате вегетарианския начин на хранене помислете за хранителни добавки, които да компенсират липсата на храните, богати на витамин Д, които най-вече са от животински произход. За предпочитане е да се насочите към добавки добити от естествени източници. 


Хранителната добавка е препоръчителна и за хората, които страдат от бедно хранене, ниска абсорбция на хранителните вещества като болест на Крон, хроничен панкреатит, цьолиакия и др. При напреднала възраст и за хора с потъмняла кожа витаминът също носи здраве.