С настъпването на коронавируса започнахме да се интересуваме от средствата, които биха могли да ни помогнат за добър имунитет. Според експертите няма специфични храни, които да повлияят директно на имунната система. В същото време обаче, има достатъчно доказателства, че недостигът и дефицитът на някои витамини, минерали и вещества правят организма ни податлив на инфекции и склонен към развитие на усложнения, каквато е пневмонията при ковид.


Затова е сега е важно да се грижим за организма си и му доставяме достатъчно полезна храна, богата на есенциални нутриенти и антиоксиданти. Несъмнено такава полезна храна са пресните плодове и зеленчуци. 


Чрез храненето трябва да си осигуряваме задължително няколко витамина и минерала. Това са витамините А, С, Д и Е и минералите цинк, селен и магнезий



Витамин А и бета-каротинът се съдържат в морковите, спанака, сладките картофи, зелените листни зеленчуци, тиква, пъпеш, манго. 
Витамин С може да се набави от консумацията на цитрусови плодове, ягоди, чушки, карфиол, броколи, домати, сладки картофи, аспарагус.


На витамин Е са богати растителните масла, бадемите, пшеничения зародиш, сладките картофи.


Селенът може да се осигури от сьомга и треска. 


Магнезият от шоколад, ядките, авокадо, банани, смокини и др. (За още източници на магнезий погледни тук)


При съмнения за това дали си осигуряваме нужните витамини и минерали, можем да прибегнем до прием на хранителни добавки. Но колко ефективно може да е това действие?


Според науката няма доказателства, че хранителните добавки могат да подкрепят организма срещу респираторни инфекции. Единствените доказателства, които могат да са в подкрепа на подобно намерение, е, че цинкът действително намалява продължителността на някои вирусни инфекции, ако се вземе навреме без значение от неговата форма – на таблетки, сироп и др.


Организмът ни се нуждае от цинк, за да образува бели кръвни клетки, които атакуват патогените. Само че трябва да се има предвид, че предозирането с минерала може да навреди и трябва да се съблюдава указаната доза на листовката или от лекаря.


Втора фаза на клинично изследване за ефекта на витамин С при ковид в една китайска болница показва, че неговите антиоксидантни свойства допринасят за редуциране на възпалението в белите дробове при COVID-19. 1


Дефицитът на витамин Д действително може да ни направи податливи на инфекцията. 20% от нуждите ни от него можем да осигурим с храненето, а останалото от излагането на слънце и прием на добавки.


Витамин Д може да се набави чрез масло от черен дроб на треска, като най-богат източник, както и консумация на 100 г сурова дива сьомга, далеч по-малко от консервирани стриди, консервирана риба тон, сурова отгледана в развъдник сьомга, гъбите шийтаке и още по-малко от консумацията на храни, с които сме свикнали като жълтък, мляко, обогатен с него портокалов сок, мляко и млечни продукти.


Важно е, за да бъде усвоен, витамин Д, когато се приема като добавка да е по време на консумацията на богата на мазнини храна. По възможност това трябва да е първо хранене за деня, на празен стомах, което дава 32% по-добро усвояване на витамина. 


Има противоречиви данни по отношение ползата на витамин Е при инфекции. 


За да устоим срещу вирусни инфекции, действително трябва да се грижим за имунитета си. Това означава, че задължително се налага да спазваме правилото на 3-те „С“: да си осигуряваме достатъчно сън; да спортуваме – дори да е йога на килима вкъщи пак помага; да редуцираме стреса, като това включва да се избягва злоупотребата с алкохол и кофеин.

 

Източник: 

1. https://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=229772