Ванадийят е микроелемент, който е много малко известен на повечето от нас. Той е кръстен на скандинавската богиня на красотата Ванадис, заради красивите си цветове. Ванадиевите добавки се използват като лекарства. Те се предписват за лечение на предиабет и диабет, повишени нива на холестерол, сърдечни заболявания, туберкулоза, сифилис, някои форми на анемия, задръжка на течности.

 

Какви са функциите на ванадий в тялото? Има данни, че той действа подобно на инсулина или повишава действието му. Той участва в регулиране на въглехидратния обмен и сърдечно-съдовата дейност. А също така взема участие в процесите на формиране на костите и зъбите, a също в растежа и метаболизма. Изпълнява важна роля за повишаване активността на имунната система.


 

Стимулира дейността на фагоцитите (имунни клетки, които поглъщат болестотворните микроорганизми) като по този начин повишава съпротивителните функции на организма към инфекции.

 

От какво количество ванадий има нужда тялото ни? Препоръчителните дози ванадий зависят от различни фактори като възраст, здравословно състояние и др. Така че е трудно да се посочат конкретни количества като дневна доза.

 

Дефицит на ванадий. При пълноценно хранене и липса на други заболявания, ванадиев дефицит почти не се наблюдава. Но в случаите, когато има недостиг на минерала се наблюдава влошен растеж на зъбите, костите, хрущялите и мускулите. Недостатъчното количество ванадий се свързва с развитието на диабет, според някои източници. Така или иначе дефицитът на ванадий заедно с недостигът на хром и цинк са показател за опасност от отключване на диабет.

 

Предозиране с ванадий. Излишък на минерала може да възникне при неправилен прием на хранителни добавки. Големите дози ванадий могат да са опасни за здравето. Те влияят върху нивата на кръвна захар и могат да бъдат токсични. Поради тази причина приемът на допълнителни количества ванадий не се препоръчва при хора, които страдат от хипогликемия, хипергликемия и инсулинова резистентност. При предозиране с ванадий се наблюдава диария, загуба на апетит, забавяне на растежа и мускулното развитие.

 

Храни, богати на ванадий. Основни източници на ванадий са пресните зеленчуци и морската храна. Богати на ванадий са още: меса, извара, шоколад, какао, течна сметана, копър, маслини, репички, пълнозърнести храни и др.
 

Библиография: The Science of Nutrition Second Edition Janice L.Thompson,Ph.D.,FACSM University of Bristol University of New Mexico
Melinda M.Manore,Ph.D.,RD,CSSD,FACSM Oregon State University

Linda A.Vaughan,Ph.D.,RD Arizona State University