Цинкът е микроелемент в телата ни. По-голямата част от цинка е концентриран в мускулите и костите. За разлика от други витамини и минерали цинкът няма депа в тялото, което води до бързо изчерпване на количествата при бедна диета или заболяване.

 

Функции на цинка в тялото. Цинкът изпълнява важна роля в почти всяка система в човешкото тяло. Според някои учени цинкът взема участие в над 100 различни ензимни системи. Ако цинкът е в дефицит, тези ензимни системи няма да функционират правилно и ще настъпят увреждания в организма.


 

Например имаме нужда от цинк, за да метаболизираме алкохола, да храносмиламе, поетата храна, цинкът участва във формирането на костната система, участва във процесите, осигуряващи енергия за тялото, участва в синтезата на хемоглобин.


Цинкът участва в поддържането на протеиновата структура, както и в структурата на ДНК молекулата.

 

Цинкът има и регулаторна роля. Той участва в регулацията на експресията на гени, има функция да спира и пуска определени гени, с което се контролират основни процеси в тялото. Така например по време на развитието на фетуса в майчината утроба, цинкът регулира изграждането и оформянето на основните органи и техните функции.

 

Резорбцията на цинка, приет чрез храната варира между 10 и 35%. По време на бременност, активен растеж и полово съзряване организмът има нужда от по-големи количества цинк. Някои фактори могат да намалят абсорбцията на цинк. Такъв например е високото съдържание на желязо, което се случва при прием на желязосъдържащи продукти. Фитатите и фибрите, съдържащи се с пълнозърнестите и бобовите култури също имат свойството да нарушават нормалното усвояване на цинк.

 

От колко цинк се нуждае организмът ни? Дневните нужди от цинк варират в широки граници, това се определя от възраст, пол и др. Те може да са в границите между 10 и 50 мг на ден.
Какво се случва, ако консумираме твърде много цинк? Приет чрез храната, цинкът не води до токсичност. Такава може да настъпи след неправилен прием на хранителни добавки. Тя се изразява в стомашни болки, крампи, гадене, повръщане, намален апетит, главоболие

 

Цинков дефицит. При една пълноценна диета и при липса на повишени нужди от минерала, дефицит почти не се наблюдава. Състоянието на цинков дефицит се характеризира със забавен растеж при децата, забавено полово развитие при тийнейджърите, отслабена имунна система кожни проблеми, чупливи нокти, косопад.