Усвояването на цинка, приеман чрез храната е около 10 до 35%. При хората, които са с понижени нива на цинк усвояването се засилва. Цинкът се усвоява в по-големи количества и в етапите на активен растеж и полово развитие, а също и по време на бременност.

 

Цинкът се усвоява от стените на тънките черва чрез проста дифузия. Веднъж абсорбирал се от клетките на тънките черва (ентероцити), цинкът може да остане в тяхната клетъчна среда или да се свърже със специфичен протеин, наречен металотионеинен. Свързан с този протеин цинкът остава като резерв за организма. И в зависимост от количеството на свързания цинк в тънките черва се регулира абсорбцията му от поетата храна. При подмяната на чревните клетки цинкът се губи чрез изпражненията. По този начин организмът регулира количеството му.



Няколко фактори от диетата повлияват абсорбцията на цинк. Високият прием на нехемово желязо може да инхибира усвояването на ценния микроелемент, което се явява основно притеснение при прием на желязо като хранителна добавка по време на бременност и кърмене. (Хранителните добавки, съдържат нехемово желязо). По-високият прием на хемово желязо (желязото от червените меса) не повлиява усвояването на цинк по никакъв начин. Въпреки че за калция също се знае, че блокира усвояването на цинк при животните, при човек такъв ефект не е наблюдаван. Фитатите и фибрите, които се намират в пълнозърнестите продукти и бобовите растения силно потискат усвояването на цинк.

 

В контраст на това протеините, които приемаме чрез диетата стимулират абсорбцията на цинк в тънките черва. Има данни от проучвания, които твърдят, че животинските протеини в много по-голяма степен увеличават резорбцията на минерала, отколкото протеините от растителен произход. Това е и една от водещите причини, поради които се наблюдава цинков дефицит при голяма част от хората в Средния Изток.

 

Тяхната диета е базирана предимно на растителни протеини като бобови растения, кълнове и пълнозърнести продукти (ориз, кус-кус, киноа, булгур и т.н.) за сметка на протеини от животински произход. В пълнозърнестите (а и не само) печива се добавя мая, която не само кара хлябът да втаса, но и силно намалява фитатите, които пречат на усвояването на цинка.