Изследователски екип, воден от учени от университет в Мисури, създава неинвазивна проба за изследване на активността на ензим, произвеждан от бактериите в стомашно-чревния тракт.

В проекта участват и учени от Колумбийския университет и представители на Швейцарския федерален технически университет.

Чревния микробиом обединява всички бактерии, гъбички, вируси и др. микроорганизми, които обитават стомашно-чревния тракт.

Здравето на чревната флора е обвързано с настроението, имунитета, а също и редица хранителни и психически болести, диабет, напълняване и кардиологични заболявания.

Бактериите в червата произвеждат ензим, наречен хидролаза на жлъчни соли (Bile salt hydrolase - BSH) важен за правилното храносмилане. Добрите нива на ензима са асоциирани с намаляване на възпалението, намаляване на холестерола в кръвта, подобрена защита от рак на дебелото черво и защита от инфекции на пикочните пътища.

Все още не е добре изяснена връзката между диетата, микробиома и активността на ензима. Нови проучвания изследват действието на различни пребиотици – вещества, които стимулират растежа на чревните бактерии и подобряват състоянието на микрофлората.

За научния екип е важно и изследването на ензимната активност при хора с възпалителна болест на червата.

Досега за изследване на активността са използвани индиректни методи, базиращи се на фекални проби и култивация на бактерии в лаборатория. Тези методи уви не дават информация за разнообразието на бактериите и химичните характеристики на техния натурален хабитат, зависещи от мястото, в което се намират от чревния тракт.

Учените предлагат нов метод, базиращ се на капсули, които се приемат перорално и измерват активността на ензима по цялата дължина на храносмилателната система.

Пробата се базира на природно съединение, наречено луциферин. То се открива в светулките и свети при наличие на кислород и ензим луцифераза.

В капсулите луциферинът е свързан със специфични вещества, предпазващи го от луциферазата.

Пробата е изготвена така, че при преминаване през стомашно-чревния ракт, BSH-ензима освобождава луциферинът от пробата. Количеството светлина, което се произвежда от фекалната проба дава информация за количеството на ензима в организма.

Първоначално изследването е направено върху лабораторни модели, а след това и доброволец приема две таблетки.

С помощта на пробата са изследвани ефектите на различни пребиотици, например инулин и фруктоолигозахариди.

Анализът на опитите показва, че инулинът няма голямо значение за нивата на ензима, но наличието на олигозахаридите двойно увеличава ензимното количество.

Откритието показва, че някои пребиотици самостоятелно водят до подобряване на функцията на чревната флора. Пребиотиците също са и изключително достъпни споделят учените пред Medical News Today.

Проучването може да бъде открито в Science Advances.