От 5 до 9 можете да прочетете тук.

 

10. Необходимо ли е приемът на витамини да е ограничен?
Продължителната употреба и прекомерните дози витамини могат да навредят. Например, при пушачите, които взимат продължително време бета-каротин по-често се срещат случаи на рак на белите дробове. Прекомерните дози на фолиева киселини могат да предизвикат кожно раздразнение, а витамин Е – високо кръвно налягане. Полезно е да се приемат антиоксиданти, но това трябва да е с мярка.

Мастноразстворимите витамини А, Д, К и Е се натрупват в организма. Водоразтворимите витамини, витамините от група В, витамин С, биотин, трябва да се приемат редовно, тъй като се извеждат от организма.

Възрастните се нуждаят от 65 мг витамин С за деня, от 1,5 до 2,5 мг витамин В1, от 1,3 до 2,4 витамин В2, от 1,2 до 2 мг витамин В6, 15-20 мг витамин РР, 0,15 до 0,2 мг фолиева киселина, 0,003-0,004 мг витамин В12, 1 мг витамин А, от 8 до 12 мг витамин Е, 400 МЕ витамин Д, 30-100 мкг биотин.

Високите дози на витамите А и Д над физиологичните потребности могат да имат нежелан, токсичен, ефект.Но това се отнася за дози, които рядко се изписват в лечебната практика. Колкото до водоразтворимите витамини могат да доведат до неспецифични реакции на организма като стомашно-чревни разстройства, обриви и други.

При хиповитаминоза практика е да не се надвишават повече от три пъти дневните профилактични дози от витамините.

 


11. Кога се  взимат поливитаминни комплекси?
В сезоните на разнообразие на свежи плодове и зеленчуци не е необходимо да се взимат допълнително витамини, освен ако не се касае за по-специфични състояния. При невъзможност да се осигури разнообразно хранене през лятото, то комплексът витамини не е излишен. По принцип единия метод на набавяне на витамини, чрез хранене, не изключва другия. Те се допълват, могат да се редуват, понякога са въпрос на избор...

Но е излишно да се притеснявате да взимате витамини в препоръчителните дневни дози през зимата и пролетта. Това не може да доведе до прекомерен прием, а напротив ще предотврати състоянията на дефицит в този период, ще нормализира обмяната на веществата, ще подобри самочувствието, физическата и умствената работоспособност, ще укрепи здравето и активността.

 

12. Могат ли витамините да предпазят от стрес?
Всяко нервно-емоционално напрежение води до повишен „разход“ на витамини, а техният дефицит повишава въздействието на стреса върху организма. Стресът е свързан с витамините от група В, които имат съществено значение за нервната система, както и антиоксидантните витамини С, Е и бета-каротин. В случай, че на организма се осигуряват достатъчно витамини, няма основание дозите по време на стрес да се увеличават.

 

13. Приемът на противозачатъчни средства повишава ли потребността от витамини?
Естрогените, съдържащи се в противозачатъчните таблетки, могат да нарушат процеса на усвояване на магнезия, витамин В6, витамин Е и фолиева киселина. Ето защо е желателно да се въведе допълнителен прием на тези витамини, желателно определен от лекаря, изписал противозачатъчните.

 

Продължение на материала можете да прочетете тук.