Витамин В8, известен още като инозит или инозитол е водоразтворим витамин от група В. Той представлява производно на глюкозата, необходим за правилното образуване на клетъчните мембрани в организма. Витамин В8 се синтезира в организма  но в недостатъчни количества.

 

Историята на витамина започна през 1848 г., когато е открит от немския химик Либих, който извлякъл вещество със сладък вкус от месен бульон. След близо век на изследвания е категорично установено, че витамин В8 е важен за функционирането на нервните клетки.


 

Има данни, че инозитолът подобрява състоянието при метаболитен синдром. Метаболитният синдром е състояние, което увеличава риска от развитие на хронични заболявания като диабет тип 2 и сърдечносъдови болести. При метаболитен синдром се наблюдават повишени нива на триглицериди, кръвна захар и повишено кръвно налягане.

 

Проведено е проучване сред 80 жени с метаболитен синдром в продължение на 1 година. Те приемали инозитол два пъти дневно, в резултат на което се наблюдава понижаване нивата на триглицеридите средно с 34% и тоталния холестерол с 22%. Подобрение в кръвното налягане и нивата на кръвна захар също се наблюдава. Удивително е, че в края на проучването 20% от жените показали резултати, които не отговарят на състояние на метаболитен синдром.

 

Адекватният прием на инозитол е от значение за менталното здраве. Той подпомага баланса на важни невромедиатори в мозъка като допамин и серотонин, които повлияват настроението. Според някои изследователи пациентите с депресия, тревожност и обсесивно-компулсивно разстройство имат по-ниски нива на витамин В8 в мозъка си. Въпреки тези факти, все още не е потвърден ефекта на витамина при лечение на ментални заболявания. Но данните, с които разполагат учените, до момента показват значително по-малко странични ефекти в сравнение с конвенционалните лекарства за лечение на тези заболявания.

 

Установено е, че прием на инозитол 1 г дневно, вечер преди сън има много добър сънотворен ефект. Заедно с това тази доза не показва никакви странични ефекти.


Предполага се, че дневната доза на витамина е между 250 и 600 мг, но тя по-скоро се определя от индивидуалните изисквания на организма или конкретни заболявания

 

Храни богати на витамин В7 са черен дроб, мая, мозък, мляко, фурми, лимони, портокали, смокини ягоди и т.н.