Международен екип от изследователи е идентифицирал ДНК мутации в ген, който усеща вирусната РНК, като причина за автоимунното заболяване лупус.

Откритието предоставя възможност за разработването на нови лечения.

Лупусът е хронично автоимунно заболяване, което причинява възпаление на органи и стави, засяга движението и кожата и причинява умора.

В тежки случаи симптомите могат да бъдат изтощителни, усложненията - фатални.

Няма лек за болестта, настоящите терапевтични средства са предимно имуносупресори, които действат чрез подтискане на имунната система, с цел облекчаване на симптомите.

В своето проучване, публикувано в Nature, учените са извършили изследване на целия геном върху ДНК на пациент с тежка форма на лупус.

В техния генетичен анализ, извършен в Центъра за персонализирана имунология към Австралийския национален университет, изследователите са открили единична точкова мутация в гена TLR7.

Чрез препоръки от САЩ и Китайския Австралийски център по персонализирана имунология - CACPI в болницата в Шанхай Ренджи, те са идентифицирали и други случаи на тежък лупус, при които този ген също е бил мутирал.

За да потвърди, че мутацията причинява лупус, екипът е използвал CRISPR генно редактиране, за да въведе мутиралия ген в генома на лабораторни модели.

Установило се е, че лабораторните модели са продължили да развиват болестта и са имали сходни симптоми, предоставяйки доказателства, че мутацията на TLR7 е причината за лупус.

Голямо предизвикателство е да се намерят ефективни лечения за лупус.

Имунните супресори, които се използват в момента, могат да имат сериозни странични ефекти и да направят пациентите по-податливи на инфекции

Това е първият път, когато е доказано, че мутация на TLR7 гена причинява лупус, предоставяйки ясни доказателства за един от начините, по които може да възникне това заболяване.

Мутацията, която изследователите са идентифицирали, кара протеина TLR7 да се свързва по-лесно с компонент на нуклеинова киселина, наречен гуанозин, и така става по-активен.

Това повишава чувствителността на имунните клетки, което прави по-вероятно тези клетки да идентифицират неправилно здравата тъкан като чужда или увредена и да започнат да я атакуват и поразяват.

Интересно е, че други проучвания показват, че мутациите, които причиняват по-малка активност на TLR7, са свързани с някои случаи на тежка инфекция с COVID-19, подчертавайки деликатния баланс на имунната система.

Проучването може да помогне също да се обясни защо лупусът е около 10 пъти по-чест при жените, отколкото при мъжете.

Тъй като генът TLR7 се съдържа в X хромозомата, следователно жените имат две копия на гена, докато мъжете - само едно.

Обикновено при жените една от Х хромозомите е неактивна, но в този участък от хромозомата заглушаването на второто копие често е непълно.

Това означава, че жените с мутация в този ген могат да имат две работещи копия.

Сега изследователите работят с фармацевтични компании, за да проучат развитието или пренасочването на съществуващи терапевтични средства, насочени към гена TLR7.

Те се надяват, че насочването към този ген може да помогне и на пациенти с подобни състояния.

Има и други системни автоимунни заболявания, като ревматоиден артрит и дерматомиозит, които се вписват в семейството на лупуса.

TLR7 може също да играе роля при тези състояния.

Учените стартират нова лабораторна дейност в Института на Франсис Крик, за да се проучат по-нататък механизмите, причиняващи заболявания, които възникват след ключови мутации като тази, открита в гена TLR7.

Референции: