Бетаинът е аминокиселина, с доказани ползи в борбата със сърдечни болести, усвояването на полезни вещества, промотиранете на мускулен растеж и загуба на мазнини.
 
Познат още като триметилглицин, бетаинът става все по-популярна хранителна добавка, особено в енергийните добавки и протеинови прахове за фитнес. Макар да не е ензим сам по себе си, бетаина е пряко въвлечен в множество ензимни взаимодействия.
 
Бетаинът е производно вещество на холина, чрез който се синтезира в човешкото тяло. Подобно на някои В витамини, като фолиевата киселина и В12, бетаинът е „метилов донор“ - способен да „дарява“ или прикачва свои метилови (CH3) групи чрез химични взаимодействия към други вещества. Това е често срещан метаболитен метод за обезвреждане на опасни вещества, използван за детоксификация и очистване на черния дроб и множество други тъкани и клетки. Важна роля на бетаина е да помага в обработката на мазнините на тялото.
 
Най-добре познатата функция на веществото е превръщането на кръвния хомоцистеин в метионин. Хомоцистеинът е аминокиселина, естествено произвеждана от човешкото тяло. Аминокиселините са градивните елементи на всички протеини (белтъци) в тялото. Макар да са жизнено важни, аминокиселини като хомоцистеина могат да бъдат и опасни. Ако твърде много хомоцистеин се натрупа в кръвта, той започва да се отлага по стените на кръвоносните съдове, постепенно образувайки плътни плаки. Те запушват артерии, понижават еластичността на съдовете и могат да доведат до атеросклероза – един от основните причинители на инсулт и сърдечен удар. Елиминирането на тази аминокиселина е сред най-полезните функции на бетаина.
 
Друга функция, която тепърва се разкрива е ефектът на бетаин в мускулното здраве. Две изследвания от 2009 и 2010 г. акцентирали върху приема на бетаин като хранителна добавка при млади атлети. Докладваните ефекти били за повишена мускулна издръжливост и способност за повече повторения на стандартни упражнения за крака и ръце.
 
NEWS_MORE_BOX
 
Друго изследване от 2013 г., публикувано в Journal of the International Society of Sports Nutrition, провело 6-седмичен режим с активно физическо натоварване на млади спортисти. Те били разделени на две групи, едните приемали завишени дози бетаин с храната си, други – никакъв бетаин. Първата група отбелязала по-високи резултати в натрупването на мускулна маса на ръце и крака, загубата на мазнини и издръжливост.
 
Не съществуват препоръчителни дневни нива на консумация за населението, само за отделни групи. За хора с алкохолни увреждания на черния дроб се препоръчват между 1000 и 2000 мг дневно – висока доза с цел облекчаване на щетите по черния дроб. За здрави хора, не се съветва превишаването на 650-1500 мг. За тези, решени да градят мускулна маса и да топят мазнини с усилни тренировки се препоръчват 1500-1800 мг.
 
Най-добрият източник на съединението са житните трици – в 15 грама се съдържат около 200 милиграма бетаин. В 60 грама сурово цвекло и спанак се намират съответно 178 и 175 мг.