Проф. Пол Нийлсън, преподаващ в катедрата по химия и фармация към Южнодатския университет, заедно с негови колеги разработва нов антибактериален препарат, убиващ и наличните резистентни бактерии.

Ежедневно хора губят живота си от бактериални инфекции, не повлияващи се от наличните в момента антибиотици.

В основата на проблема лежи нарастващата бактериална резистентност, която в България също е на лице.

Проф. Нийлсън казва, че това е един огромен социален проблем, вървящ към криза и е изключително необходимо да се започне работа по откриване на нови препарати, особено сега в условия на пандемия, в която антибиотиците са широко използвани във връзка с усложненията на ковид.

Резистентни бактерии се намират във фермите, отглеждащи животни, чието месо ядем, а също и при хората. Комбинацията от двете прави проблема още по-значим.

С напредване на времето списъците на резистентните бактерии нарастват, а с тях вариантите за лечение намаляват. Резистентността също се развива сравнително бързо.

Веществото, което научният екип патентира има потенциал да се справи с широк спектър от бактерии, включващи и резистентни, на достъпна цена.

За разлика от традиционните антибиотици, включващи пеницилин, сулфонамиди и тетрациклини, новият препарат е вид плевромутилин.

В публикацията в A Journal Of Medicinal Chemistry, учените обясняват, че веществото се справя с резистентни стафилококови, стрептококови и ентерококови бактерии.

Веществото, а и целият вид препарати (Плевромутилините) действат по специфичен механизъм, който освен ефективен, води до по-бавно развитие на резистентност.

Засега препаратът е тестван върху лабораторни човешки клетки и бактерии. Следваща стъпка в проучването е тестването му върху лабораторни модели, а след това и клинични проучвания с пациенти.

Според екипа в днешно време вниманието на фармацевтичната индустрия е насочено основно към хроничните заболявания, които носят редовен приход на фирмите, за разлика от антибиотиците, които обикновено се приемат от 4 до 7 дни.

Според проф. Нийлсън, проблемът трябва да бъде разглеждан като социална задача, а не с финансова изгода, тъй като реално поставя човечеството в опасност.

Изследванията на новия препарат продължават.

Източник: https://www.sciencedaily.com/releases/2021/02/210210133315.htm