Дефицитът на витамин D е често срещен през зимните месеци, тъй като слънчевата светлина в този сезон е недостатъчна да се синтезират нужните количества от витамина.

 

Симптомите от недостиг на витамин D могат да бъдат сбъркани с други, безобидни състояния. Но липсата му може да доведе до много неприятности. Слънчевият витамин, както също се нарича витамин D е изключително важен за нормалните функции в тялото. Той регулира количеството на калция и фосфора в организма, което е важно за здравето на костите, зъбите и мускулите.


 

Недостатъчното количество на витамин D може да е причина за мускулна слабост и повишен риск от респираторни инфекции.

 

Нови проучвания съобщават, че липсата на витамин D е свързан със сухота в очите. Това състояние включва изсушаване на очите, усещане за „пясък в очите“, болезненост. Симптомите се влошават в течение на деня.

 

Други забележими симптоми са: парене и зачервяване очите, при събуждане клепачите са залепнали, временно замъгляване на зрението, което се подобрява с мигането.

 

Според проучванията, витамин D оказва благоприятен ефект при раздразнени и сухи очи, заради противовъзпалителните му свойства. Приемът на витамин D засилва синтезата на протеина кателицидин, който действа антимикробно и засилва регенерацията на тъканите.

 

Проведено е прочуване със 100 жени преди менопауза. Половината от тях са с дефицит на витамин D. В заключение изследователите казват, че за първи път клинично проучване прави връзка между сухотата в очите и клиничните симптоми на хиповитаминоза D като умора, функционални увреждания, болки в мускулите и т.н.

 

Учените са на мнение, че витамин D има защитна роля при състояния като сухо око може би защото повлияват продукцията на сълзи и така намаляват очните възпаления.

 

Приемът на витамин D не само подобрява костното здраве, укрепва имунитета, но може да подобри симптомите като болка и дразнене в окото, зачервяване, умора, чувствителност на светлина и т.н.

 

По нашите географски ширини се налага прием на витамин D като добавка само през зимните месеци (от декември до март) през останалото време на годината тялото ни само може да си синтезира нужните количества от витамина.