Учени от раковия център „Джон Хопкинс Кимъл“ предполагат, че чревна бактерия, асоциирана с развитието на колит и рак на дебелото черво може да играе роля и в патогенезата на рак на гърдата.

Резултати от научно проучване сочат, че при излагане на клетки от млечната жлеза на enterotoxigenic Bacteroides fragilis (ETBF) се забързва растежа и метастазирането на раковите клетки.

Микробиомът на организма е локализиран основно в стомашно-чревния тракт, носната кухина и кожата. Отскоро се знае, че и други тъкани не са напълно стерилни, например тъканта на млечната жлеза.

Познати са голяма част от рисковите фактори за развитие на рак на гърдата, например възраст, генетични промени, фамилна обремененост и радиация. Въпреки това, рак на гърдата се появява и при жени, които не са изложени на нито един от факторите. Именно това дава причина на учените от раковия център да търсят и други причинители.

В проучването се правят няколко опита, за да се установи ролята на бактерията в развитието на болестта.

Екипът първо анализира досега направени научни открития за микроби в проби от доброкачествени и злокачествени образувания на гърдата. Във всички се открива въпросната бактерия - Bacteroides fragilis.

В лабораторни изследвания, при въвеждане на бактерията в модели, тя първо колонизира червата. Три седмици по-късно в тъканта на млечната жлеза се наблюдават промени, асоциирани с предракови състояния, като хиперплазия на някои структури.

Клетките, изложени на токсините на бактерията винаги показват по-бърз онкогенен растеж, в сравнение с клетки, несрещали токсините.

Учените твърдят, че при излагане на токсина повече от 72 часа, се създава паметна реакция в клетката и предразполага тъканта към развитие на раково заболяване.

Правят се клинични проучвания, следящи за промени в микробиома на пациенти, болни от рак на гърдата, за да се провери как това повлиява на развитието на болестта и терапията.

Учените от „Джон Хопкинс Кимъл“ смятат, че не е само една бактерията, увеличаваща риска от раковите заболявания.

Според тях в бъдеще, ако бъдат открити и още причинители, ще бъде по-лесно да се прави ранна диагностика, дори с помощта на фекална проба.

Те апелират, че въпреки новото откритие е важно да се запази доброто състояние на чревната флора с прием на добра храна, спорт и запазване на добър индекс на телесна маса.

Нужни са допълнителни проучвания, за да се разбере как бактерията се движи между различните тъкани и дали нейното присъствие е достатъчно, за да започне раков процес.

Публикацията е направена в Cancer Discovery.

Източници: https://www.sciencedaily.com/releases/2021/01/210106115710.htm