Биотинът е част от водноразтворимите витамини от група В. Познат е още като витамин В7 или витамин Н. Тялото ни има нужда от биотин, за да превръща приетите нутриенти в енергия. Той играе важна роля в поддържането на здравето на коса, кожа и нокти.

 

Защо биотинът е толкова важен за поддържането на здрава коса? Недостигът на витамина се свързва с косопад, зачервявания по кожата и чупливи нокти.



Кератинът е основен протеин в структурата на кожата, и нейните придатъци (нокти и косми). Биотинът подобрява синтезата на кератин в тялото. Смята се, че недостигът на витамина нарушава нормалната синтеза на кератин, което рефлектира върху състоянието на косата.

 

Но проучвания сочат, че допълнителният прием на биотин не повлиява растежа на косата, както е популярното схващане. В едно от проведените проучвания участниците са разделени в две групи. Първата група приемали хранителна добавка с биотин в продължение на 3 месеца. Втората група си набавяли биотин само чрез храната.

 

Резултатите от проучването не показали разлика в интензивността на растежа на косата.
При пълноценна диета и липса на допълнителни заболявания, дефицит на витамин В7 почти не се наблюдава.

 

Препоръчителен дневен прием на биотин. Дневните нужди от витамина зависят предимно от възрастта. Дозата за здрав възрастен човек варира между 30 и 100 микрограма на ден. Необходимата дневна доза за бебета и деца до 10 години е между 10 и 30 микрограма.

 

Предозиране с биотин. Биотинът е водоразтворим витамин и излишните количества се изхвърлят от организма, поради което предозирането е рядко срещано. Въпреки това не е изключено. Наблюдава се предимно при неправилен прием на хранителни добавки. Симптомите са гадене, диария, крампи и др.

 

Храни, богати на биотин. В повечето случаи с храна успяваме да си набавим необходимите количества от витамина. В случай, че искаме да повишим вноса на витамин В7 е добре да увеличим приема на храни, богати на биотин. Такива са: черен дроб, бъбреци, яйчен жълтък, ядки (бадеми, фъстъци, орехи), соя, боб, грах, пълнозърнести продукти, банани, карфиол, гъби и др.