Бактериите гонорея са усвоили части от ДНК на човека в резултат на контакта с него, откриха американки учени от Севернозападния университет в Чикаго.

Доскоро в научните среди се смяташе, че обменът на гени между видовете се осъществява между бактериите и другите едноклетъчни микроорганизми, на хоризонтално ниво. По-късно обаче се откри наличие на гени от бактерии в генома на някои насекоми, се споменава в статия на сп. Mbio.

„Преносът на фрагменти от човешкото ДНК в микроорганизъм е изключително висок пробив. За да се получи това, трябва да се преодолеят редица проблемни моменти в копирането на последователността на този генетичен материал.“, разяснява ръководителят на изследването Марк Андерсон.

Екипът прави откритието си при изучаване на разновидностите на бактерията Neisseria gonorrhoeae, предизвикваща едно от най-разпространените венерически заболявания. Три от всички 14 разновидности се оказва, че съдържат елементи, идентични с части от ДНК на човека, т. нар. L1 ретротранспосон.

Тези елементи имат дължина от стотина до 9 хиляди двойки нуклеотиди. Особеното при тях е, че притежават способността да се самопроизвеждат в самия геном.

Научният екип установява, че около 11% от изследваните гонококи съдържат елементи от човешки гени. Андерсон и колегите му не се задоволяват само с изследването на Neisseria gonorrhoeae, но и разглеждат подобната бактерия Neisseria meningitidis, причиняваща минингит при човека. В нея обаче не откриват наличие на частици от човешкото ДНК.

Откритието на учените ще помогне да се разбере механизмът на еволюиране на гонореята и способността й да се адаптира и оцелява в човешкия организъм. Neisseria gonorrhoeae е опасна не само с това, че води до тежко заболяване с необратими последици, но и че бързо развива резистентност към използваните при лечението антибиотици, което налага постоянно увеличаване на дозите и търсене на нови медикаменти.