Бактерия може да бъде причина за развитието на диабет тип 2, твърдят микробиолози от Университета в Айова, САЩ.

Изследователският екип, начело с Патрик Шливерт, PhD, от Колежа по медицина „Карвър“ към Университета в Айова, установява, че продължителното излагане на токсин, отделян от бактерията Стафилококус ауреус, води до развитие на симптоми, които са отличителен признак за диабет тип 2. Такива са инсулинова резистентност и системни възпалителни процеси.

От данните на проучването става ясно, че терапиите, насочени към елиминирането на тази бактерия или към неутрализирането на суперантигените ѝ, имат потенциала да лекува или предпазва от диабет тип 2

Друг познат рисков фактор за развитие на болестта е затлъстяването, което променя и микробиома на засегнатия. Микробиолозите установяват, че с натрупването на излишни килограми, се повишава рискът от стафилококова инфекция и, въобще, се повишава броят на бактериите, които живеят по кожата. Тези хора са хронично изложени на суперантигените, отделяни от бактериите.

При предишни изследвания Шливерт открива, че на суперантигените се дължат смъртоносните ефекти на различни стафилококови инфекции, в това число токсичен шоков синдром, сепсис и ендокардит.
NEWS_MORE_BOX

При последното изследване на микробиолозите, публикувано в сп. mBio, се намира, че суперантигените си взаимодействат с мастните клетки и имунната система, вследствие на което се предизвиква хронично системно възпаление. То, най свой ред, води до инсулинова резистентност и други симптоми, характерни за диабет тип 2

Експертите вече са започнали работа по ваксина срещу суперантигените и смятат, че тя би могла да предпази от развитието на заболяването.

Обект на проучване е и употребата на гел с глицерол монолаурат, който унищожава бактериите.