Периодът 13-19 ноември е обявен от Световната здравна организация за седмица за повишаване информираността за антибиотичната резистентност сред бактериите.

СЗО определя резистентността на бактериите към антибиотици като най-опасната глобална заплаха за човешкото здраве в бъдеще. За да се намали нейното влияние, трябва или бързо да се разработят нови и по-ефективни типове антибиотици, което просто няма как да стане в обозримо бъдеще, или да се затегне контрола върху използването на сега наличните антибиотици. Мерките в това отношение са спешни и трябва да са насочени както към избягване ненужния прием на медикаментите, така и към оптимизиране продължителността на приема им, когато той се налага.

Затова един от основните акценти на тазгодишната кампания на СЗО е съветът към всеки човек задължително да се консултира с лекар преди да започне прием на антибиотици.

Рискът от развитие на антибиотична резистентност при бактериите е еднакво висок в случаите, когато антибиотици се приемат без нужда и когато предписаното антибиотично лечение не е достатъчно продължително. И в двата случая се дава възможност на бактериите, независимо от вида им, да се възползват от естествената си способност да мутират и да се адаптират към неблагоприятни за тях условия. По-важното в случая обаче е друго.

Бактериите могат да разменят определени генетични последователности от своето ДНК. Научно процесът се означава като хоризонтален генетичен трансфер, а по-любопитното му название е бактериален секс. Макар и много рядко да контактуват „сексуално“ помежду си, при един такъв контакт бактериите много лесно може да обменят мутантни гени, с които много бързо да разпространят антибиотичната резистентност една към друга. При скоростта, с която се размножават, резистентните към антибиотици бактерии изключително бързо може да достигнат численост, заплашваща цялото човечество.

Статистиката на СЗО сочи, че само през миналата година над милиона случая на бактериални инфекции в САЩ са асоциирани с резистентни към антибиотици бактерии и резултатът от тях е 23 хиляди смъртни случая поради абсолютна невъзможност за медикаментозно овладяване на инфекцията и последствията й.

NEWS_MORE_BOX

Задълбочено проучване, публикувано в журнала Nature Communications, проследява прогресирането на антибиотичната резистентност сред ентеробактериите и по-специално сред щамовете на вироко разпространения вид Echerichia coli. Те могат много лесно да си предават ген, наречен MAR, който гарантира резистентност към определена група антибиотици и същевременно кодира белтъци, които активират други гени, подсигуряващи защита и от друг тип антибиотици.

Такава многофакторна мутация е много рядка, но и много опасна. Тя може да превърне наглед безобидна бактерия като E.coli, живееща безопасно в чревната ни флора, в мутант, който няма да може да бъде неутрализиран с нито един от сега наличните антибиотици. По-лошото обаче е, че подобни мутации се установяват все по-често и у бактерии, които са и без това много трудни за унищожаване с антибиотици.

Според експертите от Световната здравна организация е крайно време въпросът с антибиотичната резистентност на бактериите да се вземе насериозно и от здравни специалисти, и от пациенти. Само това ще гарантира навременно справяне с най-актуалната глобална здравна опасност.

За това колко важна е индивидуалната роля на всеки в борбата с антибиотичната резистентност може да се осведомите и от любопитното видео, споделено директно от Световната здравна организация.