Употребата на отдавна известни антибиотици може да блокира болката, причинена от увреждане на нерви, споделят изследователи на медицинския колеж към Югозападния тексаски университет.

Откритието предлага алтернатива на опиоидните аналгетици, водещи до пристрастяване и грешна употреба.

Над 100 милиона от американците и огромна част от населението в цял свят изпитват хронична болка, а при една четвърт от всички, тя е ежедневна.

Тези оплаквания водят до инвестиция на огромни количества финанси и употреба на страшно много медикаменти всяка година.

За голяма част от пациентите – тези болни от диабет, рак или някои видове травма, болката е невропатична, причинена от увреждането на дадени болкови нервни влакна.

За лечение на хронична болка, предписването на опиоидни аналгетици се е покачило експоненциално от 1990 г. насам. С това са се увеличили и зависимостите към тези лекарства и с това тяхната грешна употреба.

Уви, за развитието на нови аналгетични лекарства, въпреки голямата нужда, е необходимо дълго време (около десет години) и огромни инвестиции. Според Американския център за изследване на развиващи се лекарства са нужни около 2 милиарда.

В търсене на алтернативи екипът от тексаския университет проверява досега одобрените лекарства от Агенцията за контрол на храните и лекарствата.

Протеинът EphB1, открит от учените преди около 30 години, е основна мишена в проучването. Той се намира по повърхността на нервните клетки и играе ключова роля за невропатичната болка.

Модели, при които протеинът липсва, не усещат този тип болка, но, уви, досега няма лекарства, повлияващи белтъка.

При анализ на библиотеката на одобрените лекарства, учените проверяват за молекулярни и химични структури, които биха съвпаднали с тази на белтъка, блокиращи неговата активност. Учените откриват три тетрациклина – видове антибиотици, които са широко използвани от 1970 г. насам.

Хлортетрациклинът, демеклоциклинът и миноциклинът са безопасни за употреба и имат малко странични ефекти, споделят учените.

При комбинация на тетрациклините с въпросния белтък в петриева паничка, се установява изключително намалена функция на протеина, при сравнително ниски дози на антибиотиците.

Рентгеновата кристалография на белтъка, в комбинация с лекарствата показва, че те пасват перфектно по структура.

Прилагането на антибиотиците върху лабораторни модели също показва значима болкова резистентност на дадени стимули. При употреба на трите тетрациклина в комбинация, резултатите са още по-добри, споделят от университета пред MedicalXpress.

Публикацията е направена в PNAS.