Екип от изследователи към Медицинския център Cedars-Sinai откриват доказателства, които предполагат, че приемът на ACE-инхибитори води до намаляване способността на имунната система да се бори с огнища на бактериални инфекции. В своя доклад, публикуван в списанието Science Translational Medicine, екипът от автори описва тестването на множество представители на фармакологичната група АСЕ-инхибитори при животински модели и върху селектирани човешки стволови клетки.

АСЕ-инхибиторите са медикаменти, които се дават на пациенти с хипертония, а в някои случаи и при лечение на сърдечна недостатъчност, някои бъбречни заболявания и захарен диабет. Прилагането на медикамента води до отпускане еластичните влакна в стените на артериите, вените и капилярите, което от своя страна намалява кръвното налягане, което се упражнява върху тях.

Някои предишни изследвания показват, че някои представители на групата могат да имат роля в работата на неутрофилите – клетки на имунната защита, които имат отношение към борбата с бактериите.

За да проверят въздействието на АСЕ-инхибиторите върху имунната система, изследователите прилагат различни марки АСЕ-инхибитори, след това тестват способността на имунната система при животински модели да „пребори“ някои от най-разпространените банални бактериални инфекциии.

Оказва се, че в сравнение с контролната група, животински модели, на които са прилагани АСЕ-инхибитори много по-трудно се справят с например стафилококова инфекция.

При седем пациенти, които са приемали АСЕ-инхибитор, са взети кръвни проби, за да бъде измерен имунният отговор. Изследователите установяват, че неутрофилите не са в състояние да произвеждат достатъчно количество молекули, които имат пряко въздействие върху елиминиране на навлезлите бактериите. Същите резултати се наблюдават и върху човешки стволови клетки.

Изследователите са тествали други медикаменти, използвани за лечение на хипертония, които също имат действие да отпускат мускулните влакна в съдовите стени. Но за разлика от групата, при която са прилагани АСЕ-инхибитори, не се открива въздействие върху имунната функция.

В проучването не са тествани бета-блокери, които също се предписват за лечение на хипертония, тъй като тяхното действие се състои в предотвратяване стимулирането на адренергичните рецептори.

Изследователите заключават, че пациенти, получаващи АСЕ-инхибитори, са с повишен риск от бактериални инфекции, като отбелязват, че е необходимо техните лекуващи лекари да бъдат предварително информирани за налични имунни дефицити, за да съобразят своето лечение.