ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Адаптация към тренировка

Адаптация към тренировка

Автор: Екип на Puls.bg

Публикуван на: 10.12.2011 г.

Последна корекция:

Прочетен: 21731

Съдържание:

1. Как се адаптира нервната система?

 

Спортните тренировки подобряват комуникацията между нервната система и мускулите на тялото, което води до подобряване на силата и спортните постижения. Всъщност, хората, които не спортуват могат да активират само част от мускулната си маса за извършването на каквото и да било физическо натоварване.

 

Адаптацията на нервната система към тренировъчния процес настъпва на нивото на висшите мозъчни центрове, на нервните пътища между главния и гръбначния мозък, на нивото на рефлексните дъги и на самото място на свързване между даден нерв и мускула, който инервира. Нервната система активира мускулите, чрез така наречените моторни единици. Моторна единица представлява неврон (нервна клетка) заедно с всички мускулни влакна, които инервира. Както повечето физиологични системи моторните единици могат да се изморяват след дълга тренировка. С тренировките, този ефект на изморяване се отлага все повече и повече. Мозъкът също така се научава да активира повече моторни единици, което води до повишаване на силата. При тренировките във фитнес залата, ранното бързо нарастване на силата при начинаещите не се дължи на мускулна хипертрофия, а на активирането на повече моторни единици, които до този момент не са използвани.

 

Когато организмът извършва физическа дейност, на мозъка се налага да активира множество моторни единици. При не трениращите, мозъкът активира моторните единици не едновременно, а през малки интервали, което води до извършването на неефективно движение. Физическите тренировки подобряват синхронизацията на този процес, или с други думи, способността на мозъка да активира необходимия брой моторни единици в точното време за да се получи максимална сила и ефективност на движението.

 

Едно проучване на Cleveland Clinic Foundation, в Охайо, САЩ от 2003-та година, дава пример за значението на нервната система в тренировъчния процес. Изследването показало, че само мисленето за упражнение може да доведе до увеличение в силата, Проучващите разделили 30 здрави младежи на 3 групи. За 15 минути на ден, 5 дни в седмицата за 12 седмици младежите от първата група си представяли, че упражняват мускула, движещ малкия пръст на ръката. Във втората група си представяли, че тренират бицепсовия мускул на ръката, а тези в третата - били контролна група, не правели нищо. Участниците в първата и втората група били помолени да си представят упражненията възможно най-живо и реалистично. Силата на участниците се измервала преди и след края на „тренировките”. След края на проучването, младежите от първата група („упражняващи” малкия си пръст) постигнали увеличение на силата от 53%, а тези от втората група („упражняващи” бицепсовия мускул) – 13.4 %. Авторите на проучването се надяват резултатите от тяхното изследване да допринесе за развитието на лечението на пациенти с инсулти, увреждания на гръбначния мозък и спортисти с травми. Те вярват, че всеки, който има затруднения да извършва физически упражнения може да използва методите за тренировка на ум за да запази или да подобри в известна степен мускулната си сила. Въпреки всичко, все още не е открит заместител на физическата тренировка, като метод за подобряване на спортните постижения и повишаването на мускулната маса. 

   
   
Отпечатай
Тема на седмицата:
Метаболитен синдром - с какво ни заплашва?

реклама
Виж още
Още от Дентално здраве



Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter
Инвестор-Пулс ООД © 2001+ Всички права запазени
Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor-Puls ltd. © 2001+ All rights reserved. Contact Us | Advertising