ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Защо е толкова трудно да се отпуснем? Йога със Стела Колева

Стела Колева, йога инструктор   |   17 януари 2018   |   Коментари 0
   
   
Защо е толкова трудно да се отпуснем? Йога със Стела Колева

Източник: Личен архив

Легнали на земята в поза Шавасана - изглежда като края на йога практиката, но в действителност тя е осъзната поза, която има за цел да отпусне съзнанието напълно. В Шавасана, позната също като поза на мъртвеца, се лежи на земята по гръб със затворени очи. Няма конкретно време, в което да се седи в позата, но е прието, че тя има ефект, ако продължителността е от 10 до 20 минути.

 

Ползите от асаната са многобройни: като премахване на депресивни състояния, високо кръвно, главоболие, умора, безсъние. Шавасана успокоява нервната система и отпуска най-често напрегнатите мускулите, сковаността в раменете, челюстта и очите.

 

Тази семпла асана е по-трудна отколкото изглежда, защото се работи върху отпускане на съзнанието. Всякакви мисли преминават през главата на човек по време на изпълнението й. За начинаещи е изключително трудно да се освободят от мислите си, та дори смятат позата за безцелна. Често се питат колко време ще трябва да седят в нея, кои сметки трябва да платят или какво ще приготвят за вечеря, понякога се питат дали не трябва да напуснат работата си.

 

Всички мисли показват съпротивлението на съзнанието да премине в дълбока релаксация, но с редовна практика и търпение, релаксацията на ума е възможна.

 

 


Ето и няколко съвета за изпълнение на Шавасана:

 

  1. Легнете удобно по гръб като разпределите еднакво тежестта на тялото от ляво и от дясно. Бъдете сигурни, че в тази поза ви е комфортно и може да останете дълго време. Колкото ви е по-удобно, толкова по-бързо ще се отпуснете. Можете да сложите нещо на очите, ако ви пречи светлината и да се завиете с леко одеало.
  2. Издишайте много бавно целия въздух, за да отпуснете нервната система.
  3. Започнете мислено да преминавате през частите на тялото, все едно ги “сканирате”. Чувствайте как краката натежават и се отпускат. Имайте усещането, че не можете да повдигнете краката от земята. Направете същото с ръцете, като ги оставите тежки на земята с длани, сочещи нагоре. Отпуснете гръбначния стълб и главата. Дишането трябва да става все по-спокойно, но без да се напрягате да го задържате. Коремът е отпуснат. Насочете вниманието върху лицето и отпуснете скулите. Повдигнете вежди нагоре и отново ги свалете надолу, за да отпуснете и челото. Отворете леко устата и отпуснете челюстта. Някои хора стискат непрестанно зъби, дори и на сън. Това вътрешно напрежение може да се намали и да изчезне с редовна практика на поза Шавасана. 
  4. Има дни, в които позата, е по-лесна и дни, в които няма да може да се отпуснете напълно. Това не трябва да ви отказва. В трудните дни, докато изпълнявате позата, насочете мисълта върху вдишването и издишването.
  5. Не заспивайте! Поза Шавасана е асана за отпускане, не за сън. Ако заспивате в тази поза често, това може да е сигнал, че сте преуморени и тялото ви има нужда от почивка. Слушайте си тялото и интуицията.

 

Ако не успявате да изпълните поза Шавасана сами в къщи, може да посетите клас по йога практика, но се уверете преди това дали има водена релаксация на края на заниманието.


Още по темата:

   
   

реклама  

Тема на седмицата:
Остър и хроничен ентероколит - през топлите месеци

реклама
Още от Йога и медитация
реклама
Галерия
Какви са ползите от йога?
Какви са ползите от йога?
Изгодни оферти
Още от Здравен дебат
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter