ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Вредим си като отлагаме алармата няколко пъти сутрин

Puls.bg   |   02 май 2018   |   Коментари 0
   
   
Вредим си като отлагаме алармата няколко пъти сутрин

Източник: iStockphoto

В случаите, когато инцидентно сме си легнали прекалено късно за своите стандарти, няма проблем в това да отложим веднъж-дваж алармата на телефона си на сутринта. Макар десетина минути бонус сън да не компенсират недоспиването ни през нощта, това е най-ефикасният метод да се настроим за събуждането. Проблемът от отлагането на алармата идва в случаите, когато това се превърне в ежедневен навик и я отлагаме по няколко пъти последователно.

 

Според експертите по съня неколкократното отлагане на алармата сутрин не само не ни носи повече отмора, но и пряко вреди на съня ни в дългосрочен аспект.

 

Всеки човек знае колко изкусителна е мисълта, че може да си поспи още малко и че удоволствието е едно и също, независимо дали сме спали достатъчно, дали сме си легнали навреме, или късно. Точно това е причината да натискаме бутона за отлагане на алармата сутрин. Цената, която заплащаме за десетте минути бонус сън обаче, е голяма.

 

Дисбалансираме хормоните
Още с момента на събуждането ни нивата на хормона на съня мелатонин бързо падат. Успоредно с това се увеличава секрецията на кортизол – хормонът на стреса, който помага за бързото ни ободряване сутрин. Тази връзка отключва каскада от други хормонални промени, засягащи секрецията на адреналин, серотонин, допамин и др. Когато отлагаме неколкократно алармата си сутрин и заспиваме отново за кратко, мозъкът се обърква в задачите си да насочва промените в хормоналната секреция. Така ободряването ни става све по-трудно и резонно отнема повече време. Дисбалансирането на хормоните води и до допълнителни ефекти, които може да се окажат негативни в дългосрочен план.

 

Опияняваме се от съня
Експертите по съня официално разглеждат термина сънно опиянение. То се изразява в отслабване на когнитивните функции в първите часове след събуждането. Като основна причина за това се сочи честото отлагане на алармата с неколкократно събуждане и заспиване сутрин. Ефектът е подобен на този при злоупотреба с алкохол.

 

 

Объркваме секрецията на хормоните на глада
Хормоналният дисбаланс, провокиран от неколкократното събуждане и заспиване сутрин, неминуемо афектира и секрецията на хормоните, регулиращи глада и апетита – грелин и лептин. Балансът между тях се нарушава, с което и целия ни режим на хранене през деня. Най-потърпевши в случая са хората, придържащи се към режим на здравословно хранене.

 

Това са само част от последствията, оформящи цената, която заплащаме за няколкото минути повече сън сутрин. Оказва се, че давайки малко повече покой на съзнанието си, ни всъщност вредим и на него, и на тялото си. А ефектът се натрупва във времето и е толкова по-сериозен, колкото по-често натискаме бутона за отлагане на алармата.


Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Домашно насилие – иска осъзнатост от двамата, за да се прекъсне. Семейна психотерапия с Деница Банчевска и д-р Веселин Христов

реклама
Още от Сън
реклама
Галерия
6 съвета за по-качествен сън
6 съвета за по-качествен сън
12 начина да избегнем сънливостта през деня
12 начина да избегнем сънливостта през деня
Най-честите причини, поради които детето не спи
Най-честите причини, поради които детето не спи
По какво да познаем, че страдаме от недоспиване?
По какво да познаем, че страдаме от недоспиване?
Изгодни оферти
Още от Актуално
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter