ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Кое е по-вредно – недоспиване или дълго излежаване?

Puls.bg   |   12 януари 2018   |   Коментари 0
   
   
Кое е по-вредно – недоспиване или дълго излежаване?

Източник: iStockphoto

Препоръчителното количество сън на денонощие е 8 часа. За да докажат, че не са чак пък толкова педантични, повечето специалисти дават един час толеранс и препоръчват сън в рамките на 7-9 часа на нощ.

 

Невъзможността редовно да се вместваме в тези граници буди логичният въпрос какви биха били негатавите в дългосрочен план. И по-важното – кога опасността е по-голяма – когато редовно си недоспиваме, или когато често си поспиваме по-дълго?

 

Хроничното безсъние, водещо до недоспиване, се означава като инсомния. В обратния случай, при който има повишена сънливост и нужда от по-дълъг сън, се говори за хиперсомния.

 

Начинът на живот днес е наложил ритмично редуване на двете състояния при повечето хора в активна възраст. През работната седмица повечето от нас редовно си недоспиват и се възползват от почивните дни, за да си отспят. Колкото и неразделна част от живота ни да съставляват тези навици, последствията от тях не бива да се подценяват.

 

За негативните последствия и в двата случая има красноречиви научни данни. Според проучвания жените, и особено бременните, които спят по-малко от 7 часа на нощ, са серизоно застрашени от диабет и проблеми с бременността. В другата крайност, при хората, които редовно спят по повече от 9 часа, има над 20% по-висок риск от затлъстяване и сърдечносъдови проблеми.

 

Съпоставяйки евентуалните ползи и вреди, специалистите посочват, че хиперсомнията е за предпочитане пред недоспиването. Продължителното спане ни прави летаргични и непродуктивни, но недоспиването не позволява пълно възстановяване на мозъчните функции и тонуса на тялото. В сравнение с хиперсомнията, дългосрочните здравни негативи от инсомнията са много по-опасни.

 

 

И все пак се препоръчва търсенето на умерения баланс и най-вече придържане към считания за здравословен 8-часов сън. Всяко отклонение от тази норма би следвало да е временнo и да не се допуска негативните промени в продължителността на съня да са трайни.

 

В повечето случаи проблемите със съня подлежат на позитивна корекция, дори без сериозни лекарства. Важно е да се изгради правилен модел на съня и лягането вечер да е съобразено с нуждата от ставане в определен час на сутринта. И този модел да се спазва колкото е възможно по-стриктно. Колко добре и дълго ще спим, зависи преди всичко от нас самите.


Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Остър и хроничен ентероколит - през топлите месеци

реклама
Още от Сън
реклама
Галерия
6 съвета за по-качествен сън
6 съвета за по-качествен сън
12 начина да избегнем сънливостта през деня
12 начина да избегнем сънливостта през деня
Най-честите причини, поради които детето не спи
Най-честите причини, поради които детето не спи
По какво да познаем, че страдаме от недоспиване?
По какво да познаем, че страдаме от недоспиване?
Изгодни оферти
Още от Билки
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter