ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Кое е по-вредно – недоспиване или дълго излежаване?

Puls.bg   |   12 януари 2018   |   Коментари 0
   
   
Кое е по-вредно – недоспиване или дълго излежаване?

Източник: iStockphoto

Препоръчителното количество сън на денонощие е 8 часа. За да докажат, че не са чак пък толкова педантични, повечето специалисти дават един час толеранс и препоръчват сън в рамките на 7-9 часа на нощ.

 

Невъзможността редовно да се вместваме в тези граници буди логичният въпрос какви биха били негатавите в дългосрочен план. И по-важното – кога опасността е по-голяма – когато редовно си недоспиваме, или когато често си поспиваме по-дълго?

 

Хроничното безсъние, водещо до недоспиване, се означава като инсомния. В обратния случай, при който има повишена сънливост и нужда от по-дълъг сън, се говори за хиперсомния.

 

Начинът на живот днес е наложил ритмично редуване на двете състояния при повечето хора в активна възраст. През работната седмица повечето от нас редовно си недоспиват и се възползват от почивните дни, за да си отспят. Колкото и неразделна част от живота ни да съставляват тези навици, последствията от тях не бива да се подценяват.

 

За негативните последствия и в двата случая има красноречиви научни данни. Според проучвания жените, и особено бременните, които спят по-малко от 7 часа на нощ, са серизоно застрашени от диабет и проблеми с бременността. В другата крайност, при хората, които редовно спят по повече от 9 часа, има над 20% по-висок риск от затлъстяване и сърдечносъдови проблеми.

 

Съпоставяйки евентуалните ползи и вреди, специалистите посочват, че хиперсомнията е за предпочитане пред недоспиването. Продължителното спане ни прави летаргични и непродуктивни, но недоспиването не позволява пълно възстановяване на мозъчните функции и тонуса на тялото. В сравнение с хиперсомнията, дългосрочните здравни негативи от инсомнията са много по-опасни.

 

 

И все пак се препоръчва търсенето на умерения баланс и най-вече придържане към считания за здравословен 8-часов сън. Всяко отклонение от тази норма би следвало да е временнo и да не се допуска негативните промени в продължителността на съня да са трайни.

 

В повечето случаи проблемите със съня подлежат на позитивна корекция, дори без сериозни лекарства. Важно е да се изгради правилен модел на съня и лягането вечер да е съобразено с нуждата от ставане в определен час на сутринта. И този модел да се спазва колкото е възможно по-стриктно. Колко добре и дълго ще спим, зависи преди всичко от нас самите.


Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Варицела и бременност - опасна ли е?

реклама
Още от Сън
реклама
Галерия
Домашни средства при безсъние
Домашни средства при безсъние
Защо още не спи детето?
Защо още не спи детето?
6 съвета за по-качествен сън
6 съвета за по-качествен сън
12 начина да избегнем сънливостта през деня
12 начина да избегнем сънливостта през деня
Изгодни оферти
Още от Фитнес и рехабилитация
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter