ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Как да се възстановим след една безсънна нощ?

д-р Елена Кабакчиева-Георгиева   |   07 септември 2017   |   Коментари 0
   
   
Как да се възстановим след една безсънна нощ?

Източник: iStockphoto

Едва ли има човек на земята, който да не е изкарал поне една безсънна нощ в живота си. Причината може да е хубавият сериал, който ни държи будни всяка вечер и с пускането на всеки нов епизод си обещаваме, че този вече ще е последен или пък натрапчивите мисли за работното място, които ни карат само да се въртим ту на едната, ту на другата страна, без никакъв намек за евентуално отпускане и заспиване.

 

Каквато и да е причината, часовникът неумолимо продължава да тик-така и ето, че идва ред на най-големия ни враг – алармата. В този момент връхлитат експлозия от смесени чувства – съжаление, че е трябвало наистина да спазите обещанието си за по-ранно лягане, гняв към самите себе си, че отново сте го престъпили, носталгия към мириса на възглавницата и така нататък.Така или иначе – станалото, станало.

 

Как обаче да се справим с неприятната тежест в главата, или иначе казано... Как да избутаме деня докато дойде отново време за сън?

 

Ето няколко съвета от специалистите:

 

Съпротивлявайте се на желанието да заспите отново

 

Макар идеята да изглежда привлекателна, това всъщност е най-лошото нещо, което можем да направим. Прекарването на една безсънна нощ обикновено не е свързано със сериозно отражение върху ежедневните задачи. От друга страна е необходимо да спазваме определен режим на ставане като спазваме часа на събуждане не само през делничните дни, но и през уикендите, за да може организмът ни сам да настрои своя биологичен часовник и по-лесно да преминава през фазите на сън и бодърстване.

 

Дори и да имаме възможност да удължим съня си, това, оказва се, не е правилното решение, тъй като това ще измести заложения ни час за ставане, оттам и целия ни заложен биологичен часовник и е доста вероятно, когато дойде часа за заспиване на нас все още да не ни се спи и да попаднем в своебразен порочен кръг.

 

Не само това, но и прибавените бонус-минути сутрин се оказва, че не само не ни помагат, а често могат да станат причина да се чувстваме по-„зашеметени” след това, отколкото преди да натиснем бутона за отлагане.

 

Излезте, колкото се може по-бързо навън

Закуска навън или разходка пеша до работа е отлична идея за бързо и зареждащо събуждане. За препоръчване е и да не слагате очила. Насладете се максимално на дневната светлина. Тя не само потиска продукцията на мелатонин в организма, който ни прави сънливи, но е отговорна също за освобождаването на „щастливия” хормон серотонин, което спомага за едно прекрасно начало на настъпващия ден.

 

Не прекалявайте с кафето през деня

За много хора сутрешният ритуал с чаша горещо кафе е задължителен елемент от процеса на събуждане. Консумацията му обаче и следобедно време не е за препоръчване. Проучвания показват, че пиенето на кафе дори 6 часа преди сън измества часа на заспиване и може да доведе до поредната безсънна нощ.

 

Направете 25-минутна дрямка, но не повече

Следобедната дрямка е чудесно средство за бързо възстановяване на енергията като най-удачно време за нея се оказва около 13 часа на обяд. Прекаляването с нея обаче може да има обратен ефект. Продължителният сън може да е причина за настъпването на т.нар. дълбока фаза на съня, събуждането от която е свързано с отпадналост, дезориентация, раздразнителност и други нежелани прояви.

 

 

Дългата дрямка е свързана и с нарушение в хомеостазата сън-бодърстване. 

 

Тъй като организмът трябва да прекара определен брой часове в будно състояние, преди да дойде време за сън, „броячът” се нулира отново след дългата дрямка и часът за сън съответно се измества нататък, ставайки по този начин отново причина за поредната безсънна нощ.

 

Още полезни съвети за това как да се справим след безсънна нощ четете в следващата статия.


Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Псориазис – засяга не само кожата

реклама
Още от Сън
реклама
Галерия
6 съвета за по-качествен сън
6 съвета за по-качествен сън
12 начина да избегнем сънливостта през деня
12 начина да избегнем сънливостта през деня
Най-честите причини, поради които детето не спи
Най-честите причини, поради които детето не спи
По какво да познаем, че страдаме от недоспиване?
По какво да познаем, че страдаме от недоспиване?
Изгодни оферти
Още от Хомеопатия
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter
Инвестор-Пулс ООД © 2001+ Всички права запазени
Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor-Puls ltd. © 2001+ All rights reserved. Contact Us | Advertising