ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Проблемите със съня могат да са сигнал и за депресия

д-р Елена Кабакчиева-Георгиева   |   31 август 2017   |   Коментари 0
   
   
Проблемите със съня могат да са сигнал и за депресия

Източник: iStockphoto

Депресията, известна още като депресивно разстройство, е често срещан и сериозен медицински проблем, имащ негативно влияние върху начина, по който се чувстваме, мислим и функционираме въобще. Епизодичната поява на чувство за тъга и отчаяние е свойствена за човешката природа, но когато оплакванията продължат по-дълго време и пречат на ежедневната активност, тогава е налице разгърната картина на същинската депресия.

 

Симптомите на депресия могат да варират по тежест от леки до тежки и включват:

  • Чувство за тъга или понижено настроение;
  • Липса на интерес или удоволствие от занимания, които преди са носили радост;
  • Промени в апетита – загуба на тегло или качване на килограми, което няма ясна връзка с определен хранителен режим;
  • Липса на енергия или бърза умора;
  • Увеличаване на безцелната физическа активност или забавяне на движенията и говора (неща, които стават видими и за околните);
  • Чувство за безполезност или вина;
  • Мисли за смърт или самонараняване;
  • Проблеми със съня – загуба на съня или повишена сънливост.

Въпреки сериозната си значимост, депресията е лечимо състояние. Важно е рано да се открият първите признаци, един от които често е нарушеният сън.

 

Връзката между нарушенията в съня и депресивното разстройство често е двустранна. Както разстройствата в съня могат да провокират или изострят депресивната симптоматика, така и депресията може да е свързана с определена патология на съня. Нарушението на съня може да е първи симптом на наличието на депресия, в други случаи депресивната симптоматика е вече налице. Факт е обаче, че проблемите със съня са свързани с по-тежко протичане на депресивния епизод.

 

Недостигът на сън, известен още като инсомния, е по-разпространен сред хората, страдащи от депресия. Проучвания показват, че хората, страдащи от инсомния имат 10 пъти по-висок риск от развитие на депресивна симптоматика, в сравнение с хората, които спят добре. Проблемите със съня могат да засягат както неговото настъпване, така и неговото поддържане, чувството за отмора, които носи или наличието на дневна сънливост. Най-висок е рискът от поява на депресия, когато са нарушени настъпването и поддържането на съня.

 

Установена е връзка между обструктивната сънна апнея и появата на депресия, като при хората, страдащи от депресия се установява 5 пъти по-висок риск от поява на това нарушение. Проучвания показват, че използването на апарати за позитивно налягане сред пациентите, страдащи от обструктивна сънна апеня, за една година е подобрило и тяхната съпровождаща депресивна симптоматика.

 

Асоциация с депресивното разстройство се открива и при пациентите, страдащи от синдром на неспокойните крака.

 

Проблемите със съня в посока на инсомния или повишена сънливост имат значение и в по-ранна детска или юношеска възраст. Установено е, че при децата с депресия, които страдат от недостиг на сън или хиперсомния, депресивният епизод е по-тежък и продължава по-дълго време. Проучване сред децата между 11- и 17-годишна възраст открива наличието на строга корелация между проблемите със съня и наличието на депресивно настроение.

 

 

Връзката между депресията и съня се обяснява също и с общото им повлияване от промените в продължителността на деня и нощта, в частност на светлината и мрака. Тези промени, които настъпват през есента със скъсяването на деня и намаляване на „светлите часове” водят до промени в циркадианния ритъм на организма, на който са подвластни както хормоналната секреция, така и секрецията на мелатонин. Това е вероятната причина за настъпването на т.нар. сезонно афективно разстройство, известно още като „зимна” депресия. Неслучайно увеличаването на деня, което започва през пролетта е свързано с отшумяване на депресивните симптоми.

 

Спазването на правилен режим на сън и заспиване, редовната експозиция на слънчева светлина, умерената физическа активност през деня, избягването на кофеина и алкохола са само част от нещата, които можем да предприемем за да подобрим нашия сън, а с това и да намалим риска от поява на депресия.


Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
С АГ класацията ни „Специалистите, на които имам доверие“ ще отличим най-добрите в бранша

реклама
Още от Сън
реклама
Галерия
6 съвета за по-качествен сън
6 съвета за по-качествен сън
12 начина да избегнем сънливостта през деня
12 начина да избегнем сънливостта през деня
Най-честите причини, поради които детето не спи
Най-честите причини, поради които детето не спи
По какво да познаем, че страдаме от недоспиване?
По какво да познаем, че страдаме от недоспиване?
Изгодни оферти
Още от Хранене
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter
Инвестор-Пулс ООД © 2001+ Всички права запазени
Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor-Puls ltd. © 2001+ All rights reserved. Contact Us | Advertising