ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход

Нощните смени предизвикват хаос в организма

Puls.bg   |   22 януари 2014   |   Коментари 0

Нощните смени предизвикват хаос в организма

Източник: iStockphoto

Нощните смени могат да предизвикат „хаос“ в организма, който да доведе до дългосрочни увреждания на здравето, предупреждават учени. Редовното нощно будуване се свързва с повишен риск от диабет тип 2, сърдечен удар и рак.

Учените от Центъра за изследване на съня в Съри откриват, че работата на смени предизвиква смушения на най-дълбоко молекулярно ниво. Учените отбелязват, че скоростта и сериозността на щетите, причинени от нощното будуване, са изненадващи.

Човешкият организъм има свой ритъм, или биологичен часовник, настроен за сън и почивка през нощта и активност през деня.

Когато насилствено го променим, следват дълбоки последици върху целия организъм, променя се всичко – от хормони и телесна температура до атлетичните умения, настроение и мозъчна функция

Проучването, публикувано в Proceedings of the National Academy of Sciences, наблюдава 22-ма души, които често сменят режима си.

Кръвни тестове сочат, че обикновено 6% от гените в ДНК са прецизно „програмирани“ да бъдат повече или по-малко активни през определени часове на денонощието. Установява се, че след само една работна смяна през нощта, фината генетична „настройка“ се губи.

Един от изследователите от Университета в Съри – д-р Саймън Арчър, обяснява, че около 97% от „ритмичните гени“ нарушават своя синхрон, при подобна промяна в режима за почивка.

Учените допълват още, че всяка тъкан в тялото си има свой дневен ритъм, но будуването през нощта  води до промени в ритъма на сърцето, функцията на бъбреците, мозъка. Когато смяната на режима продължи по-дълго време, „хаосът“ в организма се превръща в хроничен.

Установява се също така повишен риск от затлъстяване. Други анализи сочат, че сърдечните удари са по-често срещани при нощните работници.

Още по темата:

Коментари (0)

Няма изказани коментари.

Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Рак на тестиса, инфертилитет при мъжа, съхранение на сперматозоиди – Movember е

Още от Сън
Галерия
12 начина да избегнем сънливостта през деня
Най-честите причини, поради които детето не спи
По какво да познаем, че страдаме от недоспиване?
7 съвета за пълноценен сън