ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Хранене и сън - каква е връзката?

Puls.bg   |   13 март 2013   |   Коментари 0
   
   
Хранене и сън - каква е връзката?

Източник: Istockphoto

Лошото настроение и намалената работоспособност съвсем не са най-тежкото последствие на недоспиването. Недостигът на сън принуждава тялото да се стреми към набавяне на повече енергия или с други думи – към прием на повече храна. Това става чрез повлияване на нивата на два хормона, които регулират апетита. Недоспиването повишава нивата на грелин, който стимулира апетита, докато понижава нивата на лептин, който потиска усещането за глад. Всичко това подготвя сцената за последващо преяждане и затлъстяване.

 

Голям брой проучвания са показали, че сънят, хранителните навици и телесното тегло, са тясно свързани и това съвсем не е учудващо – всички те са част от човешката физиология. Смущаването на един компонент води до смущения и в останалите два, както и до засягане на цялостното здравословно състояние. Добрите хранителни навици и крепкият сън са тясно свързани и ключови за поддържането на здравословно телесно тегло.

 

В това отношение има редица полезни съвети, които подпомагат наспиването нощем, а по този начин и поддържането на нормално тегло.

 

На първо място, висококалоричните вечери трябва да бъдат избягвани, особено тези, богати на прости захари. Не само, че това директно допринася за трупането на излишни килограми, но и предизвиква прилив на енергия, което може да отложи заспиването с часове. Това са няколко часа въртене в леглото, вместо няколко часа сладък сън. Всичко това може да има своите последствия – както на работното място, така и извън него.

 

Пълноценното хранене е доказало своята важност за качеството на съня. Установено е, че недостигът на В витамини, цинк и калций предизвиква нервност, напрегнатост и безсъние.

 

Излишно е да се казва, че кофеин не бива да се приема преди сън. Това, което не е излишно да се уточни обаче, е, че пикантните храни също не е добре да се приемат преди лягане. Те предизвикат киселини, които нарушават съня и могат да го нарушат под формата на силно парене зад гръдната кост – пирозис.

 

Най-после, някои хранителни добавки могат да бъдат използвани с нелоша успеваемост при леки разстройства на съня и денонощния ритъм. Епифизната жлеза секретира хормона мелатонин, който участва в контрола на ритъма на бодърстване и сън. Някои хора установяват, че безсънието им успешно се повлиява от хранителни добавки, съдържащи мелатонин. Макар че не винаги е ефективен за това показание, мелатонинът поне е високо безопасен, така че навярно си заслужава поне да бъде опитан, преди преминаване към „тежката артилерия“ срещу безсъние – бензодиазепини, антихистамини, барбитурати и др.  


Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Д-р Мариела Даскалова: 9 месеца залагат основите на важни процеси след раждането

реклама
Още от Сън
реклама
Галерия
12 начина да избегнем сънливостта през деня
12 начина да избегнем сънливостта през деня
Най-честите причини, поради които детето не спи
Най-честите причини, поради които детето не спи
По какво да познаем, че страдаме от недоспиване?
По какво да познаем, че страдаме от недоспиване?
7 съвета за пълноценен сън
7 съвета за пълноценен сън
Изгодни оферти
Още от Релакс
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter
Инвестор-Пулс ООД © 2001+ Всички права запазени
Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor-Puls ltd. © 2001+ All rights reserved. Contact Us | Advertising