ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход

Нови данни за сексуално предаваните болести

Puls.bg   |   16 май 2018   |   Коментари 0

Нови данни за сексуално предаваните болести

Източник: iStockphoto

Най-опасните от познатите полово преносими болести са предават чрез кръвта при дори най-фините кожни раздразнения, получавани по време на сексуалeн контакт. Оказва се обаче, че и най-внимателният секс, предпазващ от каквито и да било наранявания на лигавицата на половите органи, може да завърши със заразяване с полово предавана болест. Защото голяма част от вирусите, водещи до такива заболявания, живеят не само в кръвта, но и в спермата. А броят на тези вируси се оказва по-голям, отколкото учените предполагаха досега.

Английски научен екип от университета в Оксфорд открива, че поне 27 различни типа вируси може да поддържат жизнеността си в семенната течност и да се предават от мъжа на жената при необезопасен сексуален контакт. Проучването е вдъхновено от скорошно откритие, показващо, че РНК от Зика вируса се открива в спермата на мъже, преносители на вируса и може да се предаде на партньорките им. Новите данни сочат, че освен Зика има още поне 26 други вируси, живеещи спокойно в семенната течност на мъжете.

Макар не всички от тези вируси да отключват опасни инфекциозни заболявания данните са достатъчен повод за по-задълбочени изследвания на непознатите и потенциално опасни микроби, които може да населяват спермата.

Вирусът на ХИВ, хепатит и Ебола са сред микроорганизмите, за които отдавна се знае, че се предават по полов път и отключват сексуално предавани болести. Освен Зика вирусът вече към тях може да се прибавят и вирусът на денга, грипният вирус, както и вирусът, причиняващ т.нар. тежък остър респираторен синдром, известен като SARS.

Основна причина тези и други опасни микроорганизми да просъществуват свободно в семенната течност е фактът, че организмът разполага със способи, предпазващи спермата от компонентите на имунната система. Тези способи гарантират, че имунитетът няма да атакува и унищожава сперматозоидите, бъркайки ги с чужди за организма клетки. Това е еволюционно заложен принцип за гарантиране възпроизводството на всеки индивид. Недосптъпността на спермата за имунните компоненти обаче гарантира защита и на всеки попаднал в семенната течност патогенен микроорганизъм. Така, изброените вируси получават шанс да я обитават необезпокоявано. Те не получават възможност да се размножават до развитие на колонии с голяма численост, но единични бройки от тях спокойно може да преминат в организма на партньорката на мъжа след сексуален контакт.

Учените успокояват, че числеността на новооткритите обитатели на спермата често е много ниска и дори сексуалният контакт с мъж преносител не означава задължително заразяване и развитие на инфекция. Рискът обаче, макар и малък, е налице.

Данните обаче са достатъчен повод да се преосмисли ролята на безопасността при сексуално общуване. Добре обезопасеният секс следва да се разглежда като превантивна мярка за защита от много повече от предполаганите досега здравословни проблеми.

Още по темата:

Коментари (0)

Няма изказани коментари.

Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Препоръки при слънчево изгаряне на кожата

Още от Секс и здраве
Галерия
10 начина за по-голямо удоволствие от секса
Самочувствието - ключът за страхотен секс?
7 мита и факти за HIV