ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Български генетици откриха защо клетките остаряват

Puls.bg   |   15 юни 2009   |   Коментари 0

Български генетици откриха защо клетките остаряват

Български генетици разкриха един от гените на клетъчната смърт, който е от фундаментално значение за науката. Според учените, това откритие приближава човечеството до желанието му да се намеси и да забави процесите на стареене. Учените стигнали до тези важни открития докато търсили гените, отговорни за няколко наследствени заболявания, пише dnes.bg

Генетиците споделят, че дешифрирането на човешкия геном е било по-лесна задача и много по-трудно е да се открият гените, да се разберат функциите и взаимодействието им. И при цялата финансова и технологична мощ на световните университети българският принос е изненадващо значителен.

Проф. Ивайло Търнев каза, че изминелата година е била особено успешна за изследователския екип, с чийто участие са били открити открити три гена.

Като невролог проф. Търнев изучава две наследствени заболявания - мускулна дистрофия и невропатия. От години професорът обикаля страната, издирвайки и описвайки родословието на фамилии, които носят гените на тези заболявания. На базата на направените проучвания, стига до заключението, че виновният ген за невропатията, е намесен и в един от етапапите на клетъчната смърт. Генът е локализиран в 5-та и 14-та хромозома.

Изследването на една българска фамилия с наследствена глаукома пък стигна до намирането на втори ген със съществена роля в заболяването. И този ген изненадващо показал и други отговорности. Доц. Силвия Чернинкова, офталмолог казва, че "този ген, който е един растежен фактор, се експресира и в други тъкани, специално костната система, сърдечно съдовата ..и затова е много интересен този втори ген и тепърва предстоят клинични проучвания на този ген".

Така медицината вече може да предложи веднага профилактика на още три генетични заболявания при бременни от рискоми семейства. Освен пренаталната диагностика обаче, откриването на гените отваря вратата за търсене на генна терапия. В изследването са намесени и доста авторитетни български учени, които отдавна живеят и работят в Австралия и Велокобритания. Но освен националната връзка с нашите учени, българите са интересни на световната наука и с друго - години на кръстопът, нацията ни има уникален генофонд.

Още по темата:

Коментари (0)

Няма изказани коментари.

Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Атопичният дерматит: чувствителната връзка между кожата и доброто емоционално състояние

Още от Новини и събития
Галерия
Иновации и оценка на здравните технологии
Форум бременност и детско здраве 2015. Втори ден
Как се случи Здравен дебат?
Форум Детско здраве Х.2014 - как протече в кадри