ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Липсата на сън – какво ни причинява?

Puls.bg   |   08 март 2015   |   Коментари 1
   
   
Липсата на сън – какво ни причинява?

Източник: Dreamstime

Често ли ви се случва да забравяте неща, за които сте категорични, че ги знаете? Случайно да отделяте по-малко от шест часа за сън на денонощие?

Липсата на достатъчно сън влияе на ясното мислене и е причина за трудното овладяване на емоциите. От друга страна съненото състояние, което е характерно при хората, които спят недостатъчно, възпрепятства изпълнението на служебните задължения, вреди на взаимоотношенията в семейството и в последствие е причина за проблеми в поведението като изменчиво, непостоянно настроение, сприхавост, раздразнителност и депресия. 
 

1. Не ценим съня

Рядко осъзнаваме, че липсата на сън е причина за разстройство на когнитивните способности и душевното здраве. Наложил се е стереотип на мислене, че сънят е трудно постижим лукс. Но от друга страна всеизвестен факт е, че когато сънят ни през нощта е непълноценен, през деня се чувстваме не в кондиция и обратното.

Пълноценният сън не е само условие за добро физическо здраве. Пълноценната почивка през нощта подобрява процеса на обучение, паметта и интуитивните ни способности.

По време на сън организмът се възстановява на клетъчно ниво.“, твърди д-р Бари Кракоу, медицински директор на център по изследване на съня в щата Ню Мексико и автор на книга за особеностите на съня. „Без пълноценна нощна почивка ние не сме в състояние да разбираме нуждите си не само в емоционален и духовен аспект, но и чисто физически.“, казва експертът.

Да поспим няколко часа повече носи полза, която малко хора осъзнават. В случай, че през седмицата се отделя средно само по 6 часа сън на нощ, организмът ще се доведе до пълно изтощение, категорични са специалистите.

 

2. Сънливостта – горчивото отражение на безсмисления работохолизъм

При недостатъчно сън, се чувстваме като в мъгла през деня. Според специалистите три са причините за това състояние:

  • 2.1. Сънливостта свежда на по-ниско ниво мисловните ни процеси. Учените са категорични, че състоянието води до слаба концентрация и внимание. При недостатъчно сън много по-трудно е да се съсредоточи мисленето, в резултат на което разсеяността става част от особеностите на личността. Естествено, това намалява способностите за изпълнение на задачи, тъй като е нарушено логическото причинно-следствено мислене или въобще процесът на мислене.

Взимането на решения е едно от най-трудните мисловни дейности при хората, които не отделят достатъчно време за сън. Дължи се на невъзможността да се осъзнае ситуацията и да се постъпи правилно.

  • 2.2. Сънливостта накърнява паметта. В научните среди предполагат, че връзката между нервите, които отговарят за паметта, укрепва по време на нощния сън.

Докато спим информацията, която сме поели през деня, се прехвърля в краткосрочната памет. По думите на Ейвълино Върсълс, професор от Висшето медицинско училище на Университета в Мериленд, това означава, че различните фази от съня играят различна роля за затвърждаването на новата информация в паметта. Когато се спи прекалено малко или неспокойно, този цикъл е нарушен, пояснява експертът.
 

Проблемът се задълбочава, тъй като през деня, заради съненото състояние, сме склонни да забравяме и разбираме погрешно постъпващата информация. Неспособността да се концентрираме отслабва паметта ни и в дългосрочен план. Когато не сме в състояние да се концентрираме, информацията от краткосрочната памет не може да се прехвърли в дългосрочната, твърди д-р Алисън Сибърн, от Медицинския център по съня на Стандфордския университет и ръководител на медицинска програма по терапия на безсънието и поведението.
 

  • 2.3. Непълноценният сън се отразява негативно на процесите на обучение. Липсата на сън рефлектира върху способностите да учим по два начина. Тъй като фокусирането на вниманието е затруднено, е много по-трудно да се възприеме информацията, вследствие на което процесът на учене е неефективен. Второ, липсата на сън въздейства негативно на паметта, чиято роля е основна в процеса на придобиване на знания и умения.

При децата липсата на достатъчно сън и сънливостта са причина за проява на синдрома с дефицит на вниманието и хиперактивност, което допълнително затруднява успешното им обучение. Освен че ги лишава от способността да се концентрират и да запомнят преподадения им материал в училище, на липсата на сън се дължи и отказът да се стараят и полагат усилия, което проличава силно при децата над 12-годишна възраст.

 

3. Забавени реакции

Големият риск при недоспиването и сънливостта са: забавените реакции.

Недостатъчното сън и сънливостта забавя реакциите, което създава сериозни проблеми и опасни ситуации при шофиране, изпълнение на служебните задължения или други действия, които изискват мигновена преценка и реакция. Според данни на националната служба за пътна сигурност в САЩ най-малко 100 000 пътни транспортни произшествия в годината се дължат на преумора (заспиване на волана), което съставлява една пета от общото им число.

 


Да се шофира в състояние на преумора, при сънено състояние е равносилно да се шофира след употреба на алкохол с 8 промила в кръвта.
Употребата на алкохол и сънливостта са двоен проблем, когато се шофира, тъй като под въздействието на алкохола човек не е в състояние да контролира афектите от липсата на сън.


Най-висок риск от пътно-транспортно произшествие се наблюдава при младите хора, особено мъжете, както и при работещите на смени – нощни смени, с продължителност на работното време повече от 9 часа или нерегулиран режим на работа. Същото се отнася и до хората с нетретирани нарушения на съня като сънна апнея и нарколепсия.

Забавянето на реакции излага на опасност живота по различни начини. При проучване на Университета на Тексас в Остин от 2009 г. върху кадети от Американската военната академия се установява, че лишаването от сън затруднява отнасянето на информацията към едно цяло. Това е функция на мозъка, която отлага сериозно обмислянето на решение, което е от съществено значение в работата на пожарникари, полицаи, войници и други професии, при които има лишаване от сън.

 

4. Липсата на сън влияе на настроението и психо-емоционалното състояние

Липсата на сън е възможно да промени настроението и начина на изразяване. Типични прояви за хората, които се лишават от сън е да са раздразнителни и склонни на гняв. При тях се наблюдава намаляване на способността за справяне със стреса. Умората е свързана с повишена вероятност да се предизвика и попадне в пътно-транспортно произшествие или кавга с други хора.


Допълнителните извънработни часове, накърнената памет, лошо настроение и други функции на организма стават хронично състояние и начин на живот, който в дългосрочен план носи своите коварни последици на работното място и взаимоотношенията с хората.

Хроничното недоспиване е свързано с повишен риск от депресия. Според изследване от 2005 г. на Университета на Северен Тексас при хората с инсомния (страдащи от безсъние) има 10 пъти по-висока вероятност да развият депресия и 17 пъти по-висок риск да развият психично разстройство като тревожност, в сравнение с хората с пълноценен сън.

Според специалистите трудно може да се определи, кое състояние се е появило първо – липсата на сън или депресията. Обичайно за хората, намиращи се в депресия, е да имат нарушен сън. Вярно е и обратното, хората, които не спят пълноценно, показват склонност към депресиране. 
 

5. Признаци, по които се разбира, че сънят е недостатъчен

Тъй като при всеки човек нуждите от сън са различни, според специалистите най-добрият начин да се разбере дали продължителността на нощната почивка е достатъчна, е по това как се чувствате. Категоричен признак е, когато станете от леглото да не изпитвате отпуснатост, ленивост, съненост. Напротив, следва да сте зареден със сили и да сте енергичен през деня. Нормално е енергичността да намалее едва при наближаване на времето за лягане.

Д-р Кракоу предлага ежедневно да се оценяват способностите и качеството на живот. Задавайте си въпроса дали сте постигнали изпълнението на поставените от вас цели за деня, това е един от сигурните показатели дали сънят ви е достатъчен. Конфликти с колеги, зачестяване на ситуации, в които ръководителят постоянно напомня, обръща внимание или в които усещате, че губите концентрация, намаляването на обичайната за вас продуктивност, също са показател за това дали спите достатъчно.


Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (1)

Коментарите са изказани от наши потребители и са автентични, без редакторска намеса. Екипът на Puls.bg не носи отговорност за съдържанието им.

...     2015-03-08 23:12:04
4uvala sam
1 намерени, страница 1 от общо 1  1 



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Обратно на училище - съвети за здрави детски зъби

реклама
Още от Здрав ум
реклама
Галерия
Можем ли да удължим живота си?
Можем ли да удължим живота си?
9 съвета за живот без стрес
9 съвета за живот без стрес
За повече настроение на работното място
За повече настроение на работното място
Няколко факти за хранителните разстройства...
Няколко факти за хранителните разстройства...
Изгодни оферти
Още от По-красиви днес
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter