За по-добра памет и концентрация – приемайте селен

Puls.bg   |   26 април 2010   |   Коментари 0
За по-добра памет и концентрация – приемайте селен

Резултатите от проучване, проведено от учени във Франция показват, че пониженото ниво на селен в организма се свързва със загуба на когнитивни способности, нарушения в паметта и концентрацията.
 

 

Авторите на изследването уточняват, че основна причина за когнитивните нарушения и появата на деменция е т.нар. оксидативен стрес на който са подложени нервните клетки.

 

Когнитивните функции са свързани с преработката на информация в мозъка и включват функции като разбиране, вземане на решение, памет и заучаване, способности, които се губят при деменция.

 

Резултатите се базират на данни събрани при изследване на 1 389 доброволци. Мащабното проучване, което продължило повече от 9 години обхванало участници от 60 до 71 годишна възраст. Събрана била информация за социалните и демографските фактори, проведени били тестове за оценка на когнитивните функции.
 

 

В началото на изследването средното ниво на селен в кръвта било 1,09 микромола на литър. При приключване на проучването средното ниво на селен било значително по-ниско. Авторите, обаче уточняват, че не при всички доброволци се наблюдавал спад на нивото на селен в организма. Било установено, че тези от тях, при които загубата на селен била най-голяма, били и с най-силно изразени когнитивни нарушения.
 

 

Според изследователи от университета в Монпелие, Франция, има връзка между нивото на селен и когнитивните функции, като тази зависимост е особено силно изразена в по-напреднала възраст. Предположението на френските учени се потвърждава от данните за връзката между мозъчните функции и селенопротеините, белтъци съдържащи селен.


 


Селен има съществено значение за ензимната връзка – глутатион-пероксидаза, защитава клетъчните мембрани от действието на свободните радикали, подпомага функциите на щитовидната жлеза и имунитета.

 

При дефицит на микроелемента, освен когнитивни изменения се наблюдава анемия, нарушаване растежа и образуването на костна тъкан, сърдечни заболявания, обща слабост, повишаване нивото на холестерола, инфекции, отслабване функциите на черния дроб, недостатъчност на панкреаса, стерилитет, склонност към ракови заболявания.

 

Храни богати на селен са месото, житните култури, солта, морските дарове, хляб, мляко, сирене, риба и ядки.
 


Още по темата:


реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата
Как да се отървем от неприятното акне?

реклама
Още от Здрав ум
реклама
Галерия
Как възрастта „отключва“ депресията?
Как възрастта „отключва“ депресията?
Митове и факти за психотерапията
Митове и факти за психотерапията
Синдром на дефицит на вниманието - и при възрастни
Синдром на дефицит на вниманието - и при възрастни
Генерализирано тревожно разстройство – що е то?
Генерализирано тревожно разстройство – що е то?
Изгодни оферти
Още от Новини и събития
реклама
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook
Инвестор-Пулс ООД © 2001+ Всички права запазени
Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor-Puls ltd. © 2001+ All rights reserved. Contact Us | Advertising