ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход

Нови успехи в изследването на болестта на Алцхаймер

Puls.bg   |   27 май 2013   |   Коментари 0

Нови успехи в изследването на болестта на Алцхаймер

Източник: Istockphoto

За пръв път учени от Университета Кеймбридж успяват да проследят точния „път“, по който се достига до дефектни по структура белтъци в мозъка, които впоследствие са причината за поява на невродегенеративни заболявания като болестта на Алцхаймер и др.

Те смятат, че този успех е ключът към бъдещата превенция и лечение на тези заболявания, тъй като настоящият труд разкрива редица потенциални мишени за бъдещи лекарства.

Проучването, публикувано в PNAS, е крайъгълен камък в изследванията в областта на невродегенеративните заболявания. Към момента не са създадени терапии, променящи хода на болестта на Алцхаймер. Лекарите имат на разположение единствено лекарства, повлияващи в известна степен ограничен кръг от симптоми. Благодарение на екипа на професор Кристофър Добсън, това един ден може да се промени.

Неговите изследвания сочат, че ключова роля в клетъчното увреждане и смърт имат определени групи от белтъци. Според него именно в тях се заключава патгогенетичният механизъм, който трябва да бъде медикаментозно разстроен.

През 2010 г. Alzheimer's Research Trust – неправителствена организация, ангажирана с борбата с болестта на Алцхаймер, показва, че заболяването струва на британската хазна 23 милиарда лири всяка година – повече от раковите и сърдечносъдовите заболявания. Миналата седмица, британският премиер Дейвид Камерън призова учените да „подобрят терапиите и да намерят решение на едно от най-големите предизвикателства в здравеопоазването и финансите на страната“.

Невродегенеративният процес започва, когато нормалната структура на определени белтъци в нервната тъкан бъде нарушена. Белтъците с неправилна структура ускоряват променянето на структурата на други белтъци, които продължават процеса, докато не се достигне до лавинообразно натрупване на дефекти протеини в клетката, които са неразтворими. Те се отлагат под формата на плаки в нервната тъкан, която умира.

Амбициозната цел на учените сега е да открият начин да спрат този процес. Настоящото изследване показва, че съществува определена „критична маса“ от дефектни протеини, достигането на която прави процеса неконтролируем и необратим. През миналия април същият екип беше първият, публикувал молекулната структура на плаките и изграждащите ги протеини. Учените смятат, че серията от важни и влиятелни открития ги е довела почти до прага на революция в областта на невродегенеративните заболявания.

Още по темата:

Коментари (0)

Няма изказани коментари.

Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Обратно на училище - съвети за здрави детски зъби

Още от Здрав ум
Галерия
Можем ли да удължим живота си?
9 съвета за живот без стрес